ALOR SETAR - Pameran Pendidikan Tamadun Islam Mendahului Zaman, Artifak Rasulullah S.A.W dan Para Sahabat di Muzium Negeri Kedah di sini, bukan sahaja menarik umat Islam tetapi juga bukan Islam sejak pameran dibuka pada Isnin.
Pengarah Lembaga Muzium Kedah Suhaidi Shukri berkata kehadiran pengunjung bukan Islam ke pameran itu rata-rata atas dasar ingin tahu mengenai Islam dan Rasulullah S.A.W.
“Bagi pelawat bukan Islam, mereka perlulah berpakaian menutup aurat dan menjaga tatatertib kerana artifak ini pernah dipegang dan digunakan Rasulullah dan para sahabat dalam perjuangan menegakkan Islam,” katanya pada lawatan khas media di pameran itu, di sini semalam.
Suhaidi berkata pihaknya menyasarkan kehadiran 300,000 pengunjung sepanjang sebulan pameran berlangsung sehingga 19 April ini.
“Dalam tempoh tiga hari pameran berlangsung, kita menerima kira-kira 7,000 pelawat,” katanya.
Sementara itu, Pengurus projek Razali Bachik berkata Kedah merupakan negeri keempat selepas Kelantan, Melaka dan Putrajaya yang dipilih menjadi tuan rumah pameran tersebut.
“Usaha sama dengan Galeri Warisan M.A.R telah memberi peluang kepada kita membawa masuk artifak asli tersebut yang dipinjam dari Makkah, Madinah, Syria, Oman, Turki, dan Yaman bagi tatapan eksklusif penduduk negeri ini,” katanya
Sebanyak 25 artifak dipamerkan antaranya ialah rambut, janggut, tapak kaki, serban, tongkat, busur, panah serta cop mohor milik Rasullulah S.A.W.
Seorang pengunjung, Zainab Omar, 54 yang juga guru Sekolah Menengah Kebangsaan Sik,  berkata pameran itu memberi peluang kepadanya untuk mengetahui lebih mendalam sejarah perjuangan Rasulullah S.A.W.
“Selain timbul rasa cinta kepada Rasullah dan perjuangan baginda, saya juga dapat mengambil gambar artifak-artifak yang ada untuk dijadikan bahan pengajaran bagi subjek Tamadun Islam,” katanya.
Pameran itu dibuka dari 10 pagi hingga 10 malam dan harga tiket ialah RM20 bagi pengunjung berusia 16 tahun ke atas,  RM10 (6-15 tahun) dan percuma bagi kanak-kanak berusia lima tahun ke bawah.