Thursday, June 24, 2010

Bengkel urutan 'Touch'


Perunding Paediatrik dan Kardiologi, Dr. Zulkifli Ismail.


SEJAK berzaman cara sentuhan dan mengurut bayi dipercayai boleh membantu dalam tumbesaran si kecil.

Selain memberikan rasa kelegaan dan keyakinan, sentuhan secara urutan mengeratkan lagi kasih sayang antara bayi dan ibu atau bapa mereka.

Justeru kepada semua ibu bapa dan mereka yang bakal bergelar ibu dan bapa, Johnson's Baby akan menganjurkan bengkel urutan bayi 'Touch' bagi memberikan pengetahuan kepada para peserta yang berminat.

Tahun ini, siri bengkel itu akan diadakan di tujuh negeri untuk mendidik ibu bapa, bukan saja mengenai cara-cara mengurut bayi tetapi juga akan dilengkapkan dengan tip dan panduan bagaimana cara menjaga dan memandikan si manja.

Tunjuk ajar tersebut akan dilakukan oleh ahli-ahli profesional dalam penjagaan kesihatan bayi.

Menurut Pengarah Urusan Johnson & Johnson Sdn. Bhd., Joyce Lee, peluang untuk mempelajari teknik penjagaan bayi yang terbaik daripada pakar di satu-satu tempat adalah sangat kurang.

Oleh itu bagi mereka yang baru atau bakal bergelar ibu dan bapa seharusnya tidak melepaskan peluang untuk menghadiri bengkel ini.

Tambah Joyce lagi, sebelum ini seramai 3,000 peserta terdiri daripada ibu bapa serta jururawat telah menghadiri bengkel yang serupa dalam tempoh dua tahun ini.

''Maklum balas yang positif menerusi bengkel dalam dua tahun ini menunjukkan lebih ramai ibu bapa semakin sedar akan kebaikan terapi urutan dan mengambil inisiatif untuk belajar cara yang betul dan efektif untuk mengurut bayi mereka,'' katanya.

Joyce turut memuji keinginan ibu bapa yang ingin mempelajari teknik terapi Touch sebagai satu langkah yang penting untuk membantu bayi mereka membesar dengan sihat terutamanya tahap perkembangan emosi dan fizikal bayi.

''Kajian perubatan menunjukkan bahawa urutan bayi membantu meningkatkan tumbesaran tulang bayi sehingga 15 peratus.

"Urutan yang kerap juga menggalakkan perkembangan kemahiran motor yang lebih baik, perkembangan otot dan orientasi yang semuanya amat penting dalam membantu bayi untuk belajar berdiri dan berjalan,'' katanya.

Joyce juga menjelaskan dengan mengurut, bayi yang lahir pramatang akan bertambah beratnya dengan lebih cepat.

Manakala bayi yang cukup bulan dan sihat mempunyai tahap tekanan yang lebih rendah serta daya ketahanan yang tinggi untuk melawan penyakit.

''Semasa mengurut, ibu bapa dan bayi juga akan mempunyai hubungan mata. Sentuhan penuh kasih sayang daripada ibu bapa juga menambah interaksi antara mereka dan membentuk hubungan ibu bapa yang erat,'' jelasnya.

Untuk mempelajari cara mengurut yang betul, memandi dan menyusukan bayi, ibu bapa hanya perlu mendaftar bagi bengkel Urutan Bayi 'Touch' dan membayar RM20 bagi setiap pasangan.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: