Monday, June 28, 2010

Gazebo kayu cengal


Set kerusi kayu daripada kayu rose yang mengisi ruang tamu ini dibeli sendiri dari China.


HAIYOON Abdul Karim sudah lama menyimpan angan-angan untuk mendirikan sebuah gazebo di halaman rumahnya. Namun faktor keluasan laman rumah membuatkan dia terpaksa memendamkan saja keinginan itu.

Baginya jika ada gazebo dapatlah dia berehat-rehat mengambil angin di luar rumah selepas menikmati makan malam.

Kini angan-angan pengurus besar sebuah syarikat swasta di Bukit Jelutong, Shah Alam itu, menjadi kenyataan selepas berpindah mendiami banglo eksklusif berharga RM825,000 di Kemuning Residence.

Kawasan kediaman mewah yang hanya mempunyai sebanyak 120 buah banglo ini dilengkapi pondok pengawal dan kemudahan lain seperti gim dan kolam renang.

Walaupun baru dua bulan menjadi pemilik banglo di Kemuning Residence, gazebo idaman Haiyoon sudah sedia siap didirikan sebelum dia berpindah ke rumah baru itu.

Bertemu Haiyoon dan isterinya, Noraini Abu Hassan di kediaman pasangan itu baru-baru ini, Haiyoon rancak bercerita mengenai gazebo yang terletak di tepi rumahnya.

Menurut Haiyoon, gazebo ini dibuat daripada kayu cengal dengan kos pembinaan mencecah RM48,000.

''Kontraktor yang diupah membuat gazebo ini mencadangkan saya menggunakan kayu cengal yang diambil daripada rumah lama kerana kayu ini lebih tahan, matang, kukuh dan tidak dimakan anai-anai.

"Kayu lama ini dijamin tidak bengkok berbanding kayu baru baru yang mudah bengkok apatah lagi jika terdedah pada panas dan hujan.

''Kontraktor tersebut memperoleh kayu yang hendak digunakan itu dengan membeli sebuah rumah lama yang diruntuhkan. Kayu-kayu ini kemudian dirawat semula,'' kata bapa kepada empat orang anak ini.

Tambahnya, memang tidak dapat dielak kayu daripada rumah lama tersebut mempunyai banyak lubang paku.

Bagaimanapun lubang paku tersebut ditutup menggunakan habuk daripada kayu itu sendiri yang diketam.

Jelasnya, kayu lama itu sebenarnya murah, namun kerja-kerja merawatnya yang rumit dan mengambil masa lama menjadikan harganya mahal daripada kayu baru.

Haiyoon berkata, kebanyakan orang memilih bumbung rekaan pisang sesikat (atap yang berbentuk menurun) namun dia lebih menggemari rekaan berbentuk A yang sama seperti rekaan rumah asal.

''Untuk bumbung, saya memilih menggunakan atap single dan bukan genting yang berat. Walaupun atap single mahal, tetapi ia tahan bocor dan dijamin selama 30 tahun.

''Bahagian bawah lantai gazebo menggunakan konkrit. Tinggi sedikit daripada konkrit itu diletakkan lantai kayu beluti agar terdapat ruang pengudaraan di antara konkrit dan beluti,'' ujar Haiyoon lagi.

Haiyoon menambah, kini gazebo tersebut menjadi tempat kegemarannya untuk berehat pada waktu lapang atau hujung minggu.

Kawan-kawan yang datang ke rumah juga suka duduk di situ kerana nyaman dan berangin.

Untuk keselesaan, dia meletakkan beberapa buah kayu jati dan buaian kayu Pakistan di situ.

Sementara itu, Noraini berkata, untuk hiasan dalaman rumah pula, mereka suami isteri tidak menetapkan konsep hiasan tertentu.

Ruang tamu yang lapang dan selesa diisi dengan set kerusi kayu rose yang dibeli sendiri di China.

Walaupun terpaksa pergi sendiri ke negara tersebut, mereka berpuas hati kerana kemasan perabot ini cukup halus.

Kebanyakan perabot seperti ini yang dijual di Malaysia hanya menjaga kemasan pada bahagian yang boleh dilihat sahaja sementara di bahagian bawah kasar dan tidak kemas.

Setiap kerusi dihiasi dengan lukisan tangan berhias kulit mutiara.

"Tidak terasa rugi membeli set kerusi kayu rose ini. Masa mula-mula beli dulu iaitu kira-kira lapan tahun lalu masa harganya RM16,000 manakala kabinet TV yang juga daripada kayu rose harganya RM6,000, tapi sekarang perabot ini telah meningkat berlipat kali ganda.

''Saya mahu menjadikan set ini sebagai warisan turun temurun kepada anak cucu saya kelak,'' ujar Haiyoon mengakhiri pertemuan.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: