Tuesday, June 29, 2010

Peluang pekerja miskin sambung belajar di UiTM


KHALED bertanya sesuatu kepada seorang pelajar pada Majlis Ramah Mesra Menteri Pengajian Tinggi Bersama Pelajar Baru UiTM di Kolej Mawar, Shah Alam semalam.


SHAH ALAM – Universiti Teknologi Mara (UiTM) membuka peluang kepada golongan pekerja Melayu dan bumiputera yang berhasrat menyambung pengajian namun kurang berkemampuan untuk mengikuti program Pendidikan Jarak Jauh (PJJ) dan luar kampus pada tahun ini.

Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin berkata, keistimewaan itu adalah di bawah program Mengubah Destini Anak Bangsa UiTM yang kini diperluaskan lagi bagi membantu golongan tersebut meningkatkan taraf hidup keluarga masing-masing.

Menurutnya, sebelum ini, program itu hanya melibatkan pelajar-pelajar yang terdiri daripada anak-anak miskin golongan Melayu dan bumiputera serta kurang kredit dalam peperiksaan.

“Kita lihat ada di kalangan pekerja yang mahu menyambung pengajian tetapi tiada wang kerana gaji kecil dan disebabkan halangan itu, UiTM menawarkan pengajian PJJ dan luar kampus tanpa mengena yuran pada semester pertama.

“Jika mereka menepati syarat dan mencapai keputusan cemerlang pada setiap semester, UiTM juga akan mempertimbangkan untuk terus memberikan kemudahan ini secara percuma,” katanya pada sidang media selepas majlis ramah mesra bersama pelajar baru UiTM di sini semalam.

3 comments:

  1. bgus2 sbb mmberi lbih byk org bumiputra kelebihan untuk mju dlm bidg pndidikan..dan blhkn para belia blh dptkn ijazah dlm tgn smbil mmbntu ibu bapa dn famili..cuma berikn informasi pngmbiln pjj didlm hlman uitm untuk permudahkn belia amik jurusan ini tnpe keraguan

    ReplyDelete
  2. tak guna gak kalo pkerja miskin sambung belajar di UITM. Masalah pekerja nie buta Huruf, tak pandai baca dan sebagainya. camne nak sambung belajar kalo camni.

    ReplyDelete
  3. benteng pertahanan melayu terakhir..
    xder uitm, melayu susah...

    ReplyDelete

Tinggalkan Komen Anda Sini: