Monday, June 28, 2010

Beri amaran banjir secara automatik


Sistem amaran banjir yang direka amat ringkas dan murah.


BANJIR merupakan bencana alam yang berlaku di seluruh dunia dan di mana-mana sahaja kawasan bandar.

Namun, kekerapan berlakunya banjir bukanlah menjadi persoalan tetapi ia sering berlaku tanpa di sedari oleh manusia dan kita pastinya tidak bersedia ketika ia berlaku.

Banjir bukan sahaja mampu merosakkan harta benda malah ia juga mampu meragut ribuan nyawa manusia.

Menyedari hakikat tersebut, satu projek Sistem Amaran Banjir Mapan (Sustainable Flood Warning System- SFWS1) telah dihasilkan bertujuan memberi amaran awal kepada manusia terhadap situasi yang berpotensi menjadi musibah banjir.

Sekiranya amaran dapat dikeluarkan lebih awal maka manusia akan dapat melakukan persediaan dengan menyelamatkan diri serta harta benda dengan lebih awal.

SFWS1 dibangunkan dengan menggunakan litar sistem amaran aras air yang mudah dan penggera akan berbunyi apabila air meningkat melebihi paras yang ditentukan.

Kuasa litar sistem amaran ini boleh dijana melalui sistem bateri solar dan ia juga mudah untuk diselenggara.

Sistem amaran ini telah diuji dan terbukti efektif untuk mengesan dan mengeluarkan amaran apabila paras air meningkat ke tahap merbahaya.

Kos untuk menghasilkan sistem amaran ini juga agak rendah dan mampu dimiliki oleh orang ramai.

Orang ramai boleh memasang alat tersebut berdekatan dengan kediaman mereka dan ia akan memberikan amaran awal terhadap potensi terjadinya banjir agar dapat menyelamatkan harta benda serta nyawa.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: