Monday, June 14, 2010

Penawar baru hipertensi


Dr. Sim Kui Hian, Ketua Perubatan dari Denmark, Prof. Hans-Henrik Parving dan Ketua Pegawai Eksekutif Novartis Corporation (Malaysia), Avinash Potnis pada sidang media pengenalan Rasilez® di The Gardens, Kuala Lumpur.


TEKANAN darah tinggi (hipertensi) digelar "pembunuh senyap" kerana tidak menunjukkan apa-apa simptom pada peringkat awal tetapi menyebabkan bilangan kematian yang tinggi di kalangan penduduk di seluruh dunia.

Keadaan itu terjadi apabila darah dalam badan mengalir menerusi saluran darah pada tekanan lebih tinggi daripada biasa. Ia menyebabkan kerosakan arteri, buah pinggang, otak dan organ-organ penting yang lain. Hipertensi biasanya membawa kepada kegagalan jantung dalam jangka masa panjang.

Dianggarkan bahawa hampir satu bilion pengidap penyakit tekanan darah tinggi di peringkat global dan hampir 70 peratus daripada mereka tidak mencapai tahap tekanan darah yang sihat.

Di Malaysia, empat daripada 10 orang dewasa merana akibat tekanan darah tinggi dengan hanya 26 peratus pesakit mempunyai tekanan darah yang terkawal.

Di kalangan doktor, cabaran terbesar adalah mencapai tahap tekanan darah yang terkawal terlebih dahulu dan kemudian mengekalkannya pada tahap yang stabil.

Ini bererti bahawa pesakit tekanan darah tinggi hidup dengan risiko komplikasi seperti serangan jantung, penyakit strok, kegagalan buah pinggang, buta dan maut.

Faktor itu menuntut terapi baru bagi tekanan darah tinggi.

Menurut Pakar Runding Kardiologi dan Presiden Persatuan Jantung Kebangsaan Malaysia, Profesor Dr. Sim Kui Hian, pesakit yang sudah mengambil ubat lain, tetapi tidak mencapai matlamat tekanan darah mereka boleh mencuba Rasilez®. Ia mampu mengurangkan tekanan darah yang lebih apabila ditambah kepada terapi sedia ada.

"Rasilez® adalah sejenis ubat yang menyasar terus kepada sumber tekanan darah tinggi, iaitu enzim renin. Oleh itu Rasilez® berfungsi dengan baik biarpun bersendirian atau dengan ubat-ubat yang lain.

''Ia membawa harapan kepada pesakit, walaupun mereka yang belum mencapai kawalan dengan ubat yang lain," kata Ketua Perubatan dari Denmark, Profesor Hans-Henrik Parving.

Pihak Berkuasa Kawalan Dadah Malaysia telah mendaftarkan Razilez® untuk merawat tekanan darah tinggi secara sendirian atau kombinasi dengan ubat-ubat tekanan darah tinggi yang lain berdasarkan data dari lebih 7,800 pesakit dalam 44 ujian klinikal.

Sembilan daripada 10 pesakit kadang-kala terlepas satu dos. Dengan Rasilez®, pesakit diberikan perlindungan dengan mengekalkan 91 peratus keberkesanan tekanan darah selepas satu dos yang terlepas.

Rasilez® tergolong dalam kelas ubat baru yang dipanggil penghalang renin langsung. Ia bertindak dengan menyekat RAAS iaitu sejenis enzim yang mencetuskan satu proses yang boleh mendorong kepada tekanan darah tinggi. Apabila digunakan secara sendirian, Rasilez® menunjukkan lebih banyak pengurangan tekanan darah dari enzim penghalang pengubahsuai angiotensin (ACE), ramipril dan diuretik, hydrochlorothiazide (HCT) .

l Ubat baru ini menerima pendaftarannya yang pertama pada Mac 2007 dari Pentadbiran Makanan dan Dadah AS di bawah jenama Tekturna® dan di Kesatuan Eropah pada Ogos 2007 dengan nama dagangan Rasilez®.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: