Friday, June 25, 2010

Pelajar MTD mati didera

KUALA LUMPUR: Seorang pelajar Maktab Tentera Diraja (MTD) Sungai Besi di sini, yang didakwa dibuli sekumpulan pelajar senior meninggal dunia selepas kepalanya terhantuk pada lantai sejurus ditendang pelajar senior sehingga tidak sedarkan diri, malam kelmarin.

Difahamkan, sebelum kejadian, mangsa yang berusia 16 tahun dipanggil sekumpulan pelajar senior dan dipaksa menjalani hukuman tekan tubi berulang kali sebelum ditendang.

Susulan kejadian itu, pelajar malang berkenaan, Mohammad Naim Mustaqin Mohamad Sobri, segera diberikan rawatan kecemasan di Pusat Perubatan Angkatan Tentera (PPAT), Kem Sungai Besi, tetapi disahkan meninggal dunia oleh pegawai perubatan di situ kira-kira jam 1.20 pagi.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur, Datuk Ku Chin Wah (gambar) yang dihubungi berkata, seorang anggota tentera yang bertugas di MTD menerima maklumat pada jam 12.15 tengah malam kelmarin yang memaklumkan bahawa mangsa ditemui pengsan di biliknya.

Beliau berkata, mangsa kemudian segera dihantar ke PPAT dan diberikan rawatan kecemasan sebelum disahkan meninggal dunia, kira-kira 50 minit kemudian.

“Siasatan awal mendapati mangsa dipaksa menjalani hukuman tekan tubi pada kira-kira jam jam 10.45 malam oleh sekumpulan pelajar senior. Ketika dalam keadaan tekan tubi, seorang daripada pelajar senior terbabit didakwa menendang perut Mohammad Naim dengan kuat menyebabkan mangsa yang cuba berdiri dan berjalan gagal mengimbangi badan sebelum terjatuh dan kepalanya terhentak ke lantai sehingga tidak sedarkan diri,” katanya.Beliau berkata, mayat mangsa sudah dihantar ke Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM) untuk bedah siasat sejurus disahkan meninggal dunia.


Bagaimanapun, polis masih menunggu hasil laporan bedah siasat untuk mengenal pasti punca kematian mangsa.

“Setakat ini, polis sudah membuka kertas siasatan dan menyiasat kes kematian pelajar terbabit mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana kesalahan membunuh,” katanya.

Sementara itu, Seksyen Perhubungan Media, Unit Komunikasi Korporat Kementerian Pertahanan dalam kenyataannya semalam menyatakan, kejadian berkenaan sudah dilaporkan di Balai Polis Sungai Besi pada jam 2 pagi semalam.

Menurutnya, satu lembaga siasatan turut ditubuhkan MTD untuk mengenal pasti punca kejadian.

“Beberapa pelajar yang dikenal pasti ada bersama Allahyarham ketika kejadian dipanggil untuk membantu siasatan.

“Bagi keperluan dalaman Angkatan Tentera Malaysia (ATM), Cawangan Penyiasatan Khas (CPK) dari Cawangan Provos Marsyal (CPM) juga sudah diarahkan menjalankan siasatan susulan,” katanya.

Menurut kenyataan itu lagi, keluarga Mohammad Naim sudah dimaklumkan mengenai kejadian itu.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: