Monday, June 14, 2010

Menghasilkan krim dan losen


Krim dan losen tangan.


Produk inovasi yang dihasilkan kali ini ialah untuk menjadikan Curcuma xanthorrhiza sebagai bahan mentah bagi penghasilan produk kosmetik.

Curcuma xanthorrhiza atau lebih dikenali oleh masyarakat tempatan sebagai temu lawak dikategorikan dalam keluarga halia iaitu zingeberaceae dan genusnya ialah Curcuma.

Komponen utama yang terdapat dalam curcuma xanthorrhiza ialah pati minyak dan Curcuminoid.

Pati minyak ini boleh diperolehi menerusi daripada pengekstrakan rhizomnya.

Ia terdiri daripada dua pigmen yang penting iaitu Curcumin dan demethoxycurcumin yang amat berguna untuk meneutralkan racun, menghilangkan sakit sendi, menurunkan kolestrol dalam darah, bertindak sebagai bahan antibakteria, merangsang sel hati dan sebagai bahan antioksida.

Manakala komponen utama dalam pati minyaki temulawak ialah 1-cyclo-isoprenemyrcene, xanthorrizol dan phenolic sesquiterpene.

Setiap komponen ini mengandungi fungsi yang tertentu seperti antioksida dan juga anti inflamasi.

Produk kosmetik yang terdapat di pasaran pada masa kini masih ada yang tidak menepati piawai yang ditetapkan.

Ini membawa kesan negatif kepada pengguna yang membeli dan menggunakannya.

Sebagai contoh, ada segelintir pengeluar yang menjual produk mereka tanpa melalui sebarang ujian dan tanpa kelulusan daripada badan yang bertanggungjawab.

Pengguna yang tidak tahu pastinya akan membeli produk tersebut tanpa soal selidik. Penyelidikan ini bertujuan untuk menghasilkan krim dan losen dengan menggunakan minyak pati dan curcuminoid daripada Curcuma xanthorrhiza.

Beberapa ujian kimia dan fizikal telah dilakukan ke atas produk kosmetik ini bagi memastikan ia adalah selamat untuk digunakan.

Kaedah penghasilan produk

Menggunakan bahan semulajadi dan salah satu bahan yang penting adalah minyak pati dan curcuminoid daripada Curcuma xanthorrhiza (temu lawak).

Melalui kajian klinikal yang telah dijalankan di beberapa buah negara, Curcuma xanthorrhiza merupakan tumbuhan yang berkhasiat sebagai bahan antioksida, antihepatoksik, antiinflamasi, anti bakteria, antikulat, antikanser, mengurangkan panas badan (hipotemik), mencegah pembentukan batu hempedu, melancarkan peredaran darah serta membantu sistem penghadaman.

Curcuminoid mempunyai sifat antioksida yang kuat kerana ianya berupaya bergabung dengan molekul-molekul radikal sehingga mampu menghalang pembentukkan radikal bebas di dalam badan.

Sifat curcuminoid sebagai antioksida inilah yang sangat berguna untuk mencegah penyakit arteri jantung.

Antioksida memainkan peranan yang penting dalam merencat serta memusnahkan spesies radikal sekali gus melindungi manusia daripada jangkitan penyakit.

Kehadiran radikal bebas di dalam badan boleh menyebabkan kerosakan pada tisu dan sel. Oleh sebab itu krim dan losen berasaskan tumbuhan ini telah diformulasikan.

Potensi pasaran

Penghasilan produk ini adalah sepenuhnya menggunakan bahan semula jadi. Ia selamat digunakan kerana beberapa ujian kimia dan fizikal telah dijalankan.

Selain itu, tidak terdapat lagi produk kosmetik yang berada di pasaran pada masa kini adalah hasil keluaran institusi pengajian tinggi. Oleh sebab itu produk ini dihasilkan sebagai salah satu langkah untuk menyahut cabaran kerajaan supaya institusi pengajian tinggi bekerjasama dengan industri.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: