Tuesday, June 8, 2010

Mencari arah baru...Zarina Ann Julie

pix_gal0
Zarina tidak mahu dikenali menerusi cerita sensasi dan kontroversi

PELAKON drama bersiri Anak Pontianak, Zarina Ann Julie, dia tidak pernah menjadikan beberapa kontroversi berhubung penyiaran gambar seksinya dalam internet Internet sebagai halangan untuk terus melangkah jauh dalam dunia lakonan. Mengambil sikap tidak hiraukan pelbagai tohmahan yang dilemparkan kepadanya, gadis berusia 22 tahun ini cekal mengharungi persada seni.

Mempercayai bakat yang dimilikinya, produser tempatan tidak putus-putus memberikan Zarina peluang untuk muncul dalam drama terbitan mereka. Gerak Khas dan Roda-Roda Kuala Lumpur antara drama bersiri yang bau saja dijayakannya.
Pada Mac lalu dia terbabit dalam sebuah filem yang diterbitkan syarikat produksi dari Singapura. Bercorak thriller, penggambaran filem itu dirakam di sekitar Perak. Pada ketika dia melihat dirinya seorang pelakon, Zarina tidak menolak peluang untuk mempelbagaikan lagi bakat seni. Justeru, apabila idea untuk dirinya muncul bersama sebuah single berjudul Oh La La diketengahkan, dia tidak menolaknya begitu saja."Saya sedar, saya bukanlah penyanyi sebenar. Atas hakikat itu juga, komposer muda, Caprice, menghasilkan lagu yang tidak perlu menguji kekuatan vokal. Sebaliknya, lagu itu menyerlahkan personaliti saya yang sebenar seperti gadis yang kuat semangat, lincah dan bermulut bertih," kata Zarina sambil tersenyum, tatkala berkunjung ke Balai Berita, baru-baru ini.

Dirakam di studio milik Caprice di Kelana Jaya, single yang akan diperkuatkan dengan kemunculan penyanyi rap Perancis itu dihasilkan dalam bahasa Inggeris. Memilih untuk menampilkan konsep funky, kata Zarina, elemen muzik elektro dan house cukup kuat kedengaran menerusi lagu berkenaan.

"Ia hanya sebuah percubaan. Jika single ini dapat sambutan, tidak mustahil projek susulan akan dilakukan. Tidak ada apa yang merugikan menerusi projek eksperimen ini. Sebaliknya ia memberikan ruang untuk mencuba bidang seni yang baru, selain berlakon.
"Karier utama tetap sebagai seorang pelakon. Nyanyian saya lakukan apabila ada masa terluang. Nyanyian sesuatu yang seronok dilakukan. Saya sendiri sukakan genre hip hop. Jika selama ini saya berlakon dengan menjadi orang lain, kali ini saya menjadi diri sendiri pula," kata pelakon ini.

Ditanya apakah single terbabit akan dipasarkan dalam bentuk CD, pelakon yang pernah dikaitkan dengan kontroversi gambar panas ini memberitahu, berikutan konsep lagu itu sendiri lebih kepada lagu kelab, maka ia akan dipromosikan terlebih dulu di tempat hiburan berkenaan.

"Seandainya orang ramai menerima lagu terbabit dengan baik, pastinya kami tidak akan melepaskan peluang mempromosikannya pula di radio," katanya yang menjadikan Anggun sebagai idola.

Zarinua juga berharap, menerusi percubaan itu, dia mampu untuk bersinar menerusi hasil penat lelahnya, bukan dek cerita panas yang tersiar di media.
"Kali ini, biarlah saya panas melalui cara yang positif," tegasnya yang belum merancang untuk muncul dengan sebarang album, sebaliknya berminat untuk merakamkan single berbahasa Melayu pula.

Berhubung kerjasamanya bersama Caprice, artis ini memberitahu betapa dia dan jejaka sebaya dengannya itu ialah sahabat baik. Hakikat itu memudahkan lagi kerja pembikinan single berkenaan.

Penyanyi yang turut bergelar penerbit dan pencipta lagu itu pernah muncul bersama tiga single - Lenglui, ‘Dem Girls dan Fantasy Girls - sejak dua tahun lalu. Dilihat sebagai perintis irama hip hop negara ini, lagu-lagu Caprice diterima baik sehingga menjuarai carta lagu popular radio Inggeris.

Menyentuh kekuatan dirinya dalam menempuh pelbagai dugaan saat bergelar insan popular, seperti penyiaran gambar hangatnya sama ada bersendirian mahupun bersama teman lelaki, Zarina punya cara sendiri untuk mencari kekuatan dan semangat, agar dia mampu untuk terus bertahan.

"Mengapa perlu saya pedulikan semua cercaan dan kata nista orang lain pada saya? Saya tidak perlu tertekan dengan semua itu, kerana apa yang penting bagi saya ialah kerja saya dalam bidang ini. Selagi mana saya ditawarkan kerja, selagi itulah saya akan terus bertahan di sini.

"Orang lain boleh berkata, perkara bukan-bukan mengenai saya, namun semua itu tidak melunturkan semangat. Bagi saya, pada ketika seorang mengeji, sepuluh lagi akan memberikan sokongan. Saya pula bersyukur kerana saya mempunyai kelompok pengikut atau peminat sendiri. Merekalah yang menyokong saya selama ini," ujarnya.

Sambung pelakon ini, bahkan ada kes di mana insan tidak bertanggungjawab mewujudkan laman sosial menggunakan namanya. Kononnya, peminat akan tertipu dengan laman itu.

Sebaliknya Zarina percaya, peminat tidak akan terkena dengan permainan sebegitu kerana mereka boleh membezakan laman sosial palsu dengan yang betul.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: