Saturday, June 12, 2010

Kontraktor terlepas tali gantung


Fong To bersalam dengan Freeda selepas dibebaskan atas tuduhan membunuh seorang lelaki di Mahkamah Tinggi Johor Bahru semalam.


JOHOR BAHRU - "Terima kasih hakim!"

Demikian luahan kesyukuran seorang kontraktor pembinaan yang terlepas daripada mati di tali gantung selepas dia didapati tidak bersalah oleh Mahkamah Tinggi di sini semalam atas tuduhan membunuh seorang lelaki tiga tahun lalu.

Tertuduh Lim Fong To, 35, kemudian turut memberikan tunduk hormat sebanyak empat kali sebaik keputusan dibuat oleh Pesuruhjaya Kehakiman, Datuk Mohd. Zawawi Salleh.

Sebelum itu, tertuduh dari Skudai di sini dituduh mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan atas tuduhan membunuh Eng Leng Khoo, 35, berhampiran sebuah restoran di Jalan Sri Skudai, Taman Sri Skudai di sini pada pukul 2.40 petang 20 Jun 2007.

Mohd. Zawawi semasa penghakimannya berkata, pihak pendakwa raya gagal menimbulkan kes prima facie terhadap tertuduh menyebabkan pihak mahkamah membuat keputusan membebaskan Fong To.

"Keterangan saksi-saksi berhubung pembunuhan itu juga bercanggah selain kegagalan pihak pendakwa raya mengemukakan saksi utama yang dikenali sebagai Richard bagi membantu keputusan mahkamah," kata beliau di sini semalam.

Selain itu, menurut Mohd. Zawawi, laporan Jabatan Kimia juga mengesahkan mangsa tidak mati akibat dipukul dengan besi atau batang paip seperti keterangan yang diberikan oleh saksi-saksi.

"Dengan ini mahkamah memutuskan tertuduh tidak bersalah, awak boleh balik," kata beliau.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: