Friday, June 25, 2010

Kejayaan berkat doa ibu bapa

EMPAT tahun lalu, Farina Hussin hanyalah gadis biasa yang bekerja sebagai setiausaha di sebuah syarikat pembinaan di ibu kota.

pix_middle
pix_topright
Rutin hidupnya ketika itu sama saja setiap hari, iaitu keluar rumah seawal jam 6.30 pagi untuk memastikan dia tidak ketinggalan bas dan pulang menjelang senja.

Setiap bulan pula, dia perlu berjimat-cermat dengan gaji bulanan kerana kos sara hidup di kota metropolitan seperti Kuala Lumpur sememangnya tinggi dan sebagai anak sulung, Farina harus membantu keluarga.

Namun, semua itu berubah sekelip mata selepas wanita berusia 29 tahun itu bertemu Fiona Tahir, individu yang bertanggungjawab membimbingnya hingga mencapai tahap hari ini iaitu sebagai pengurus agensi sebuah syarikat pelaburan unit amanah terkenal.

Berkat kecekalan dan ketabahannya selama hampir empat tahun mengharungi liku dunia pelaburan saham amanah, Farina kini boleh berbangga dengan kejayaan yang dimilikinya menerusi kerjaya sebagai perunding amanah.

Menurut Farina, dia bersyukur kerana mampu mengecapi hampir keseluruhan impiannya selepas hampir empat tahun menceburi bidang pelaburan berkenaan.Dia bermula tanpa sebarang pengalaman dalam bidang jualan dan pemasaran tetapi ia bukan halangan untuk berjaya kerana diberi bimbingan 100 peratus oleh mentornya.


Pada Farina, apa yang penting adalah keazaman dan impian yang tinggi untuk mengubah taraf hidup dan sifat yang harus ada pada seorang perunding ialah fokus, berfikiran positif dan mudah menerima tunjuk ajar.

"Sebelum memiliki kenderaan sendiri, pengangkutan awam teman setia saya untuk bergerak ke sana ke mari bertemu pelanggan.

"Biarpun terpaksa berhujan dan berpanas, saya tetap cekalkan hati semata-mata untuk mencapai impian hidup kerana untuk mengubah sesuatu, saya yang perlu berubah terlebih dulu.

"Pelanggan di bawah seliaan saya terdiri daripada pelbagai latar belakang kerjaya iaitu daripada kerani, eksekutif hingga orang kenamaan.

"Kini jumlah pelabur di bawah seliaan saya sudah melebihi 200 pelanggan termasuk syarikat swasta dan individu," katanya yang mengakui tiga bulan pertama adalah tempoh paling penting.

Ini kerana ia harus digunakan sebaiknya untuk menimba ilmu dan pengalaman sebelum berpeluang untuk ditawarkan kenaikan pangkat.

Biarpun umurnya baru mencecah 29 tahun, Farina sudah memiliki dua kereta mewah bernilai ratusan ribu ringgit serta kondominium.

Wanita yang petah berbicara ini mengakui keadaan ekonomi yang sering berubah dari semasa ke semasa dan kos sara hidup yang semakin meningkat menuntut masyarakat mengubah gaya hidup masing-masing.

Lebih memburukkan keadaan, harga barang keperluan dan kehendak juga semakin meningkat dan ia bagaikan memberi petanda kepada masyarakat supaya lebih bijak menjana pendapatan mereka tanpa hanya berharap kepada gaji bulanan semata-mata.

"Jika 10 tahun dulu, RM100 cukup untuk perbelanjaan seisi rumah untuk seminggu tetapi kini ia meningkat sekali ganda. Untuk itu, kita perlu bijak menggandakan simpanan dengan pelbagai cara seperti menyertai pelaburan unit amanah.

"Pelaburan unit amanah masih baru lagi kepada masyarakat Malaysia berbanding negara maju seperti Amerika Syarikat dan Jepun yang sudah menjadi satu kemestian bagi masyarakat di sana," katanya.

Sebagai pengurus agensi, Farina berkata, menjadi kebanggaan apabila dapat membantu pelabur dalam mencapai sasaran pulangan pelaburan mereka.

Berbeza dengan pelaburan lain, unit amanah menjanjikan pulangan lebih tinggi dengan risiko yang terkawal, berbanding pasaran saham yang mempunyai risiko tinggi.

Dia berkata, kelebihan saham amanah ialah ia diiktiraf kerajaan dan pelabur boleh melabur menggunakan wang simpanan sendiri ataupun wang daripada Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) dan diluluskan Suruhanjaya Sekuriti Malaysia.

"Pelaburan unit amanah membabitkan jangka masa sederhana panjang dan risiko yang perlu diambil kira hanyalah 'masa', bermakna ia tidak sesuai untuk penyimpan yang ingin menyimpan untuk jangka masa pendek.

"Sebaik-baiknya, pelabur perlu menunggu minimum tiga tahun untuk memastikan pelaburan mereka matang dan memberi pulangan antara 10 hingga 15 peratus setahun, melebihi daripada simpanan lain terutama akaun simpanan tetap dan KWSP.

"Kelebihan pelabur saham amanah ini adalah semua pelaburan diuruskan pengurus dana yang berpengalaman dan bertauliah, juga pemilihan kaunter terdiri daripada saham utama," katanya ketika ditemui di pejabatnya di Damansara, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Tidak dinafikan penawaran bidang pelaburan memberi saingan sengit dan untuk mengatasi masalah itu, Farina berkata, keyakinan perlu ada ketika memberi penerangan mengenai kelebihan melabur di dalam saham amanah dan semua itu diperoleh daripada seminar serta latihan yang diberikan syarikat dan agensi.

Katanya, setiap pelaburan datang dengan risiko tersendiri dan oleh itu, penting bagi setiap pelabur untuk mendapatkan penjelasan dan menerima penerangan terperinci daripada perunding saham amanah.

Selain itu, Farina berkata, bidang pelaburan juga sesuai untuk lelaki mahupun wanita yang sudah berkahwin atau bujang kerana perunding dapat menentukan jumlah pendapatan bulanan yang mereka inginkan serta bonus tahunan menarik.

Katanya, bagi wanita berkahwin tetapi masih mahu memiliki kerjaya, bidang pelaburan saham amanah sesuai diceburi kerana jadual kerjanya yang fleksibel dan mempunyai ruang secukupnya untuk keluarga.

Sementara itu, Farina mengakui kejayaannya hari ini berkat sokongan padu keluarga terutama doa daripada kedua-dua ibu bapanya.

"Keluarga adalah tonggak kekuatan selama ini kerana mereka sentiasa menyokong apa saja yang saya lakukan dan menaruh kepercayaan sepenuhnya.

"Sokongan yang mereka berikan dan motivasi daripada mentor saya, Fiona membuatkan saya semakin bersemangat untuk terus maju dan memberikan yang terbaik untuk diri sendiri serta keluarga," katanya mengakhiri perbualan.

PROFIL
NAMA: Farina Hussin
UMUR: 29 tahun
ASAL: Tanjung Malim, Perak
PENDIDIKAN:
Diploma Teknologi Maklumat dan Perniagaan (Kolej Cosmopoint), Sekolah Menengah Kebangsaan Vokasional Setapak
JAWATAN: Pengurus Agensi CIMB Wealth Advisors Berhad

2 comments:

  1. Farina oh farina.. bile lah ko nak bayar duit member aku. almost 10k oooooooooooooooooooooooooooooo!!!!!!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam, apa kisah di sebalik statement nih... cer citer, cer citer

      Delete

Tinggalkan Komen Anda Sini: