Sunday, June 13, 2010

Hidup sengsara 15 tahun


KADIR menunjukkan jeriji besi yang telah patah dan diletakkan sekeping papan di Flat Taman Teluk Kumbar, George Town semalam.


GEORGE TOWN – Lima flat kos rendah di Sungai Batu di sini sudah berusia 15 tahun dan kini didiami dua generasi penduduk melibatkan kira-kira 4,000 orang.

Bagaimanapun, dalam tempoh itu, penduduk sering ditimpa masalah ekoran bangunan itu tidak diselenggara dengan baik seperti tiada tong sampah yang sempurna, jeriji penghadang patah, litar elektrik rosak dan alat pemadam api yang tidak berfungsi.

Penduduk menyalahkan pemaju dan mendakwa masalah mereka tidak dipedulikan sehingga mereka pernah mengadakan bantahan aman bagi meluahkan rasa tidak puas hati.

Pengerusi persatuan penduduk Taman Teluk Kumbar, Kadir Mohd. Pitchay, 61, berkata, masalah paling besar dihadapi penduduk ialah hak milik strata yang masih belum diserah kepada mereka sejak lebih satu dekad.

“Sudah berkali-kali kami menuntutnya tetapi pihak pemaju hanya mendiamkan diri. Lebih teruk lagi, mereka mengunci bekalan air jika penduduk tidak bayar yuran penyelenggaraan,” katanya ketika ditemui semalam.

Jirannya, Kamal Basha Ismail, 50, berkata, kawasan perumahan tersebut langsung tidak dijaga sedangkan penduduk membayar yuran penyelenggaraan setiap bulan.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: