Monday, July 4, 2011

Buruan penjenayah siber


Mampukah kita mengekang penyangak siber yang sentiasa mengintai peluang menjahanamkan maklumat anda?


HARI ini, mengemas kini status atau menyiarkan gambar kita di laman-laman rangkaian sosial telah hampir menjadi sesuatu yang dilakukan secara naluri bagi kebanyakan kita.

Populariti telefon pintar dan peralatan bergerak telah menjadikan ia mudah untuk berkongsi dengan pantas lokasi, fikiran dan pengalaman kita dengan rakan-rakan dan keluarga.

Menurut sebuah syarikat digital terkemuka, conScore, Malaysia memiliki penembusan rangkaian sosial kedua tertinggi di Asia Tenggara pada 91 peratus, selepas Filipina.

Satu daripada aktiviti rangkaian sosial yang semakin popular di Malaysia ialah berkongsi gambar.

Dari 2009 hingga 2010, populariti perkongsian gambar dalam talian meningkat sebanyak 57 peratus di Malaysia, peratusan kedua tertinggi di kalangan negara Asia Tenggara.

Bagaimanapun, ramai daripada kita tidak menyedari bahawa apabila mengemas kini halaman rangkaian sosial , sebenarnya kita memberi penjahat-penjahat berkenaan maklumat yang mereka perlukan untuk melancarkan serangan yang disusun khusus.

Dengan membaca maklumat umum, penjenayah siber boleh mengetahui kesukaan kita, memperdaya kepercayaan dan menjadikan kita dan rakan-rakan sebagai sasaran untuk ditipu.

Lama sudah berlalu apabila anda menerima emel dari alamat yang aneh, tatabahasa yang buruk dan pautan yang jelas kelihatan mencurigakan.

Hari ini, serangan siber yang disusun cukup teratur, telah menjadikan hampir sukar bagi kita untuk mengenal pasti berbanding zaman emel itu.

Laporan terbaru Ancaman Keselamatan Internet Symantec Volume 16 (ISTR 16) mendedahkan kecanggihan yang meningkat dalam kaedah serangan-serangan yang mengambil kesempatan di laman-laman rangkaian sosial.

Penjenayah siber menyedari terdapat data yang banyak untuk diperoleh dan menggunakan apa saja kaedah untuk mendapatkan maklumat peribadi.

Apatah lagi penemuan Laporan Jenayah Siber Norton 2010 mendapati bahawa 65 peratus pengguna-pengguna Malaysia tidak membuat penetapan kerahsiaan tinggi ke atas laman rangkaian sosial, menjadikan mereka kumpulan yang mudah ditembusi.

Di samping itu, ISTR 16 menemui bahawa penjenayah siber menggunakan rangkaian sosial untuk mengutus pautan pendek ke laman-laman web berniat jahat kerana destinasi sebenar pautan tersebut tersorok daripada pengguna.

Sepanjang tempoh tiga bulan pada 2010, dua pertiga pautan berniat jahat dalam sumber berita yang dipantau oleh Symantec menggunakan kependekan URLs dan daripadanya, 73 peratus diklik 11 kali atau lebih - membuktikan keberkesanan mereka!

Bagaimanapun, penjenayah siber tidak sahaja menggunakan rangkaian sosial untuk menyerang para pengguna.

Dengan penggunaan peralatan bergerak, penjenayah siber juga sama bergerak seperti anda.

Pada tahun lepas, Norton mencatatkan 163 kes serangan pada peralatan bergerak; peningkatan sebanyak 42 peratus berbanding 2009.

Di Malaysia, Symantec juga menyaksikan peningkatan dalam penggunaan peralatan bukan-PC, terutamanya telefon pintar.

Menjelang tahun 2014, Pyramid Research mengunjurkan kadar penembusan peralatan bergerak Malaysia akan meningkat sebanyak 133 peratus, yang mana langganan jalur lebar bergerak akan berjumlah 2.6 juta.

Tatkala lebih ramai pengguna memuat turun dan memasang aplikasi pihak ketiga bagi peralatan bergerak, kemungkinan memasang aplikasi berniat jahat juga meningkat.

Dengan kod jahat kini direka untuk menjana perolehan, kita berkemungkinan besar akan menyaksikan lebih banyak ancaman dicipta bagi peralatan seumpamanya ketika orang semakin menggunakannya bagi transaksi sensitif seperti membeli-belah dalam talian dan perbankan Internet.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: