Wednesday, June 30, 2010

Pos Malaysia Keluar Setem Definitif Siri Taman Bunga Kebangsaan

Penolong Pengurus Kanan Bahagian Setem dan Filateli Pos Malaysia, Diyana Lean Abdullah menunjukkan Setem Siri Kebangsaan Tarif Baru bertemakan Bunga-Bungaan Taman di Pos Malaysia Kuala Lumpur, hari ini.

KUALA LUMPUR: Pos Malaysia Berhad akan mengeluarkan koleksi baru setem-setem definitif siri taman bunga kebangsaan, Khamis ini sempena tarif baru pos.

Penolong Kanan Pengurus Setem dan Filateli Diyana Lean Abdullah berkata setem-setem yang bertemakan bunga-bungaan taman dijual dengan harga dari 30sen hingga RM1 sekeping.

"Pilihan setem itu terbahagi kepada lapan jenis bunga-bungaan seperti Kembang Pagi, Bunga Kertas, Bunga Raya dan dua reka bentuk baru, Bunga Tasbih (Canana oriental) dan Bunga Cempaka (Allamanda cathartica)," katanya semasa previu media mengenai setem-setem itu di Galeri Setem di Kompleks Dayabumi di sini hari ini.

Katanya setem-setem definitif itu dikeluarkan dalam siri kebangsaan dan negeri menjadikannya setem definitif kebangsaan keenam.

"Pos Malaysia juga akan menjual setem-setem hari pertama khas mengandungi sampul surat dengan enam jenis setem di atasnya. 40,000 set setem ini hanya boleh didapati pada hari pertama dan berharga RM7.10 setiap satu," katanya. Bagaimanapun, baki setem-setem bagi koleksi terdahulu (siri burung) akan terus dijual dan tidak akan dicetak semula.

Diyana berkata respons daripada para pengumpul masih menggalakkan sehingga hari ini.

"Ramai beranggapan bahawa setem sudah tidak relevan lagi tapi tidak bagi para pengumpul kerana mereka sentiasa bersemangat untuk mendapatkan koleksi baru," katanya.

Kakitangan Pos Malaysia, Harmiza Abdul Wahab menunjukan setem siri Kebangsaan Tarif Baru bertemakan Bunga-Bungaan Taman di Pos Malaysia Kuala Lumpur, hari ini. Ia merupakan koleksi ke enam siri Setem Definitif Kebangsaan yang dikeluarkan oleh Pos Malaysia. Sebelum ini beberapa siri telah dikeluarkan termasuk Burung (1965), Rama-rama (1970), Binatang (1979), Buah-buahan (1986) dan Burung (2005). Setem-setem siri baru ini serta sampul surat akan mula dijual pada 1 Julai depan.

Pengeluaran koleksi setem baru adalah bagi memeriahkan Malaysia sebagai syurga bagi pemandangan menarik dan daya tarikan.

"Bunga-bungaan yang cantik dapat menyentuh perasaan keakraban di kalangan rakyat Malaysia kerana bunga-bungaan ini biasanya kelihatan di taman-taman awam," kata Pengarah Urusan Kumpulan Pos Malaysia Berhad, Datuk Syed Faisal Albar dalam satu kenyataan.

Adalah dianggarkan bahawa lebih 15,000 spesies pokok bunga tumbuh di Malaysia termasuk kira-kira 2,000 jenis pokok seperti palma dan orkid.

1 comment:

Tinggalkan Komen Anda Sini: