Monday, June 14, 2010

Elak gigi sensitif


Pelancaran Colgate Sensitive Pro-Relief membantu golongan yang mengalami masalah gigi sensitif.


Pernahkah anda merasa denyutan ngilu pada gigi apabila minum air sejuk, menikmati manis-manisan atau ketika menghirup sup panas? Bagaimana pula dengan ais krim bercampur kek coklat yang anda idamkan, tetapi tidak berani untuk merasa kerana takut terasa sakit pada gigi anda? Jiika ya, anda mungkin mengalami masalah gigi sensitif atau kehiperpekaan dentin (dentine hypersensitivity).

Gigi sensitif adalah keadaan yang sering dialami hampir 57 peratus pesakit gigi di dunia.

Berdasarkan Kajian Omnibus Colgate Malaysia, 14 peratus rakyat Malaysia mengadu mengalami masalah gigi sensitif. Isu gigi sensitif ini juga kian mendapat perhatian dan menjadi keprihatinan orang ramai kerana ia sememangnya menjejaskan mutu kehidupan seharian.

Masalah gigi sensitif ini bukan saja mengekang gaya hidup, tetapi ramai yang dirundung masalah ini terpaksa menahan kesakitan dan mereka sering enggan berjumpa dengan doktor gigi kerana takut akan kesakitan yang akan dialami.

Gigi sensitif adalah ketidakselesaan pada sebatang gigi atau lebih, yang disebabkan oleh makanan dan minuman yang panas, sejuk, manis atau masam, ataupun hanya setakat dengan menghirup udara sejuk. Rasa sakit biasanya tajam dan mendadak, dan boleh menusuk dalam sehingga ke hujung saraf gigi anda.

Dalam pada itu, kehadiran produk penjagaan oral berkaitan gigi sensitif di pasaran mungkin membantu golongan ini menikmati pelbagai hidangan enak tanpa batasan.

Misalnya, kehadiran jenama ubat gigi yang telah terbukti secara klinikal, Colgate Sensitive Pro-Relief untuk merawat masalah itu dengan cepat dan kekal lama.

Produk ini dibangunkan melalui teknologi Pro-Argin yang berupaya untuk menghalang menghindari penghantaran saraf rasa panas, sejuk, udara dan tekanan ke reseptor sakit pada gigi.

Presiden Persatuan Pergigian Malaysia (MDA), Dr. Lee Soon Boon berkata, dengan adanya produk ini, masyarakat Malaysia yang mengalami masalah gigi sensitif boleh mendapat kelegaan cepat tanpa perlu ke klinik.

Keberkesanannya dapat dilihat apabila pengguna mengalami kelegaan segera dengan hanya menyapu ubat gigi itu ke bahagian yang berkaitan sambil mengurut dengan hujung jari selama seminit.

Maklumat lanjut mengenai masalah gigi sensitif dan produk Colgate Sensitive Pro-Relief boleh didapati dengan melayari laman web www.colgatesensitiveprorelief. com.my.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: