Tuesday, June 1, 2010

Cinta bermula di London


FATIH memiliki 35 jenis deck daun terup untuk persembahan silap mata.


MENGETAHUI umur Mohd. Nor Fatih Mohtar baru sahaja menjangkau 23 tahun, barangkali ramai yang tidak menyangka pemuda itu pandai bermain silap mata. Malah, kemahiran yang baru dipelajarinya hampir tiga tahun itu berjaya memukau beberapa teman dan keluarga sehingga dia digelar ahli silap mata.

Dengan hanya menggunakan daun terup, Fatih mampu melakukan pelbagai tipu muslihat yang berbeza daripada silap mata biasa.

Siapa sangka, anak muda kelahiran Pontian, Johor itu sungguh bertuah apabila pada mulanya mendapat tunjuk ajar daripada ahli silap mata jalanan, Mark, ketika menjejakkan kaki ke kota London, England pada tahun 2007.

"Saya pergi ke London kerana terlibat dengan persembahan tarian di Covert Garden. Ketika itu, saya merupakan artis di Istana Budaya.

"Selepas melakukan persembahan, saya bersiar-siar bersama teman di sekitar London. Menariknya, sebab terdapat beberapa orang membuat pertunjukan sama ada menyanyi atau bermain alat muzik di jalanan.

"Namun, kelibat seorang ahli silap mata bermain terup menarik minat saya untuk melihat dengan lebih dekat persembahannya. Selesai Mark membuat persembahan, saya menghadiahkannya rantai kunci Visit Malaysia," katanya yang kemudiannya dikejutkan dengan pertanyaan Mark sama ada Fatih berminat untuk belajar silap mata.

Fatih diajar empat teknik bermain daun terup iaitu Ambitious Card, Two Card Monte, Ultimate Transfer dan Misdirection Card.

Namun, bukan mudah untuk anak bongsu daripada dua beradik itu belajar silap mata biarpun teknik yang ditunjukkan Mark adalah mudah dan secara perlahan.

Menurut Fatih yang juga pandai bermain alat muzik biola itu, jika dia tidak merakamkan aksi-aksi yang ditunjukkan Mark menggunakan kamera telefon bimbit, sudah tentu dia tidak dapat memahirkan diri. Fatih mengambil masa selama sebulan lebih untuk memahirkan diri dalam silap mata yang diajar Mark.

"Lepas saya belajar silap mata, saya terus jatuh cinta. Bagi saya, kemahiran silap mata mendekatkan ahli silap mata dengan penonton. Malah, bukan mudah untuk bermain silap mata. Mereka bukan sahaja perlu belajar teknik tetapi juga perlu belajar kemahiran menunjukkan aksi yang cantik di depan penonton. Teknik komunikasi bersama penonton juga penting," katanya yang menolak permainan silap mata melibatkan penggunaan ilmu sihir.

Jelas Fatih yang pernah membuat persembahan silap mata untuk teater Mana Setangginya di Istana Budaya, silap mata sebenarnya menggunakan teknik tipu helah bagaimana kita pandai menguasai minda penonton dan mengaburi mata penonton dengan teknik-teknik yang dilakukan.


MENGUASAI banyak teknik silap mata baru, Fatih kini turut membuat persembahan di pelbagai acara.


Bertitik tolak daripada itu, Fatih menukar nama kepada Eric Antasya Hazrief yang digunakan hanya ketika dia melakukan persembahan silap mata.

Dia juga sanggup berhenti menjadi artis di Istana Budaya kerana ingin memfokuskan kemahiran silap mata dan juga ingin membuat perniagaan sendiri.

"Saya seterusnya belajar silap mata secara serius dengan beberapa ahli silap mata antaranya Shahril Fuyoo Magic, Izad Magix, Ali Finger, Afiq dan Fendy," katanya kini yang mempunyai 35 jenis deck daun terup.

Daun terup yang dimiliki Fatih ada yang mencecah harga sehingga RM65. Biarpun harganya mahal daripada kad biasa, tetapi kualiti daun terup untuk silap mata adalah berlainan.

Mutu kertasnya juga mempercepatkan proses permainan dan ia juga memungkinkan banyak muslihat yang boleh dilakukan. Antara jenis-jenis daun terup yang dimiliki Fatih ialah Bicycle, Mirror, Peerless, Card-Toon, Poker, Bee Card dan lain-lain.

Krew GenK yang berkunjung ke rumahnya yang terletak di Setapak, Kuala Lumpur, turut dihiburkan dengan persembahan silap mata Fatih. Kad bernombor 10 diamond yang tertutup erat di tangan krew GenK berjaya ditukar Fatih menjadi nombor empat diamond.

Tidak dinafikan, sesetengah individu menganggap permainan silap mata dikaitkan dengan ilmu sihir, doa dan jampi. Tetapi, silap mata sebenarnya hanyalah sekadar kemahiran tangan dalam membuat pelbagai gerakan di samping menyembunyikan muslihat yang begitu halus.

Fatih yang menanam impian untuk menjadi seperti idolanya Derren Brown, berharap mempunyai program TV sendiri yang memfokuskan silap mata penguasaan minda.

"Saya lebih minat bermain silap mata yang tidak menggunakan pelbagai alat. Ia lebih kepada ilusi psikologi. Bagaimana kita boleh membuat silap mata dengan cara menguasai minda penonton. Sebagai contoh, jika seorang individu mengalami masalah kerja bagaimana cara penyelesaiannya," katanya yang berniat menyampaikan mesej berguna melalui silap mata.

2 comments:

  1. saya hafiz drpd pontian johor. . .bolehkah sy mempelajari drpd anda??

    ReplyDelete
  2. contact sy fiz_mirul@hotmail.com atau ym warezseeker@yahoo.com..please bg feedback. . .tQ

    ReplyDelete

Tinggalkan Komen Anda Sini: