Sunday, June 27, 2010

Atasi penglihatan kabur


Suplemen lutein dan zeaxanthin dapat melindungi mata.


ADAKAH komponen dalam peralatan elektrik seperti televisyen dan skrin komputer, boleh menyebabkan mata letih, sakit kepala dan gangguan tidur? Fakta ini agak menakutkan tetapi ia telah diakui oleh pakar bidang berkaitan. Komponen yang dimaksudkan ialah Diod Pemancar Cahaya (Light Emitting Diodes - LED) yang mengeluarkan cahaya biru pada telefon bimbit, komputer, televisyen dan sebagainya.

Menurut Bernard Godley, seorang pakar mata dari Yayasan Retina di selatan Dallas, “Dalam spektrum cahaya, cahaya biru bertenaga paling tinggi. Walaupun kurang bertenaga berbanding sinar UV, cahaya biru boleh menembusi tisu badan dan merosakkan sel.”

Apabila mata melihat sesuatu objek, tidak kira berapa lama, otot-otot mata perlu bekerja. Lebih lama mata menumpu, lebih berat otot mata bekerja. Ini menyebabkan mata letih jika terlalu lama menonton televisyen secara berterusan.

Andrew Hogan, Presiden Persatuan Optometris Australia cawangan Tasmania memberikan panduan menonton televisyen bagi menjaga kesihatan mata:

* Apabila menonton televisyen, jarakkan sekurang-kurangnya empat atau lima meter daripada skrin - lebih dekat kepada skrin, mata akan lebih penat.

* Jangan menonton dalam gelap - pastikan televisyen bukan sumber cahaya utama. Elakkan silau pada masa yang sama.

* Berehat sebentar - bergerak dan alihkan penglihatan ke arah lain

Punca cahaya biru dan tekanan mata

* Skrin komputer juga memancarkan cahaya biru yang boleh mengganggu penglihatan dan memberi tekanan pada mata.

* Mata yang terdedah terlalu lama kepada sinar UV dan cahaya biru yang berbahaya, di samping peningkatan usia, boleh mengalami kerosakan berlebihan akibat radikal bebas. Ini menyumbang kepada katarak dan kemerosotan fungsi makula (Age-related macular degeneration - AMD).

Lutein dan zeaxanthin

Lutein dan zeaxanthin, merupakan dua pigmen kekuningan semula jadi tergolong dalam kumpulan karotenoid. Fungsi utama 2 karotenoid ini ialah:

i) Melindungi mata daripada sinar UV yang berbahaya - lutein dan zeaxanthin membantu mengurangkan risiko mendapat AMD dan katarak.

ii) Bertindak sebagai anti oksida untuk melindungi kanta, retina dan makula, daripada kerosakan akibat radikal bebas kerana terdedah secara berlebihan kepada sinar matahari, skrin komputer dan lain-lain sinar yang berbahaya.

Kedua-dua lutein dan zeaxanthin menyerap bahagian cahaya yang paling bertenaga dan berbahaya iaitu sinar UV (yang juga menghasilkan radikal bebas yang berbahaya). Kebolehan penyerapan ini penting agar kanta, retina dan makula dapat dilindungi.

Seperti nutrien penting yang lain, lutein dan zeaxanthin tidak dihasilkan oleh badan. Untuk mendapatkannya secara mencukupi ialah dengan memakan makanan yang kaya dengan anti oksida ini atau dengan mengambil suplemen lutein dan zeaxanthin. Usia yang meningkat akan mengurangkan jumlah lutein dan zeaxanthin dalam badan tetapi dengan meningkatkan pengambilannya setiap hari, boleh meningkatkan kandungan keduanya dalam makula.

Lutein dan zeaxanthin melindungi mata daripada dua penyebab utama kehilangan penglihatan iaitu katarak dan AMD. Selain melindungi daripada katarak, jika seseorang sedang mengalami katarak, kedua-dua pigmen ini dapat membantu memperbaiki masalah penglihatan. Apabila pesakit yang mengalami katarak mengambil suplemen lutein dan zeaxanthin, ketajaman penglihatan bertambah baik.

Membeli suplemen

Dua perkara untuk dipertimbangkan apabila hendak membeli suplemen mata ialah:

i) Suplemen itu menggunakan herba Marigold yang telah dipiawaikan untuk mengandungi sekurang-kurangnya 15 peratus ester lutein dan 40 peratus zeaxanthin, bagi memastikan setiap kapsul mengandungi jumlah bahan aktif yang tertentu seperti yang tercatit pada label.

ii) Lutein dan zeaxanthin yang berkonsentrasi tinggi digunakan

Untuk memudahkan, adalah lebih baik mendapatkan formula 2 dalam 1 yang mengandungi kedua-dua lutein dan zeaxanthin dalam jumlah yang tinggi untuk melindungi mata daripada kerosakan akibat di samping menggalakkan penglihatan yang lebih tajam dan sihat.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: