Saturday, February 13, 2010

Masalah pendengaran jejas pergaulan


Komunikasi dan pergaulan bersama rakan-rakan atau ahli keluarga jadi terbantut jika anda menghadapi masalah pendengaran.


Komunikasi merupakan elemen penting dalam proses berinteraksi.

Komunikasi yang baik membolehkan semua orang mendengar sekali gus memahami apa yang cuba disampaikan.

Ada ketikanya adakah anda perasan bahawa terdapat salah seorang ahli keluarga akan berasa gelisah sekiranya hendak diadakan perjumpaan keluarga?

Anda dan keluarga mungkin mengalami situasi salah faham apabila mendapati ada sesetengah ahli keluarga yang cuba memencilkan diri ketika ahli keluarga yang lain sedang rancak berbual.

Ini terjadi apabila mereka merasakan bahawa mereka tidak dapat memahami pertuturan ahli keluarga yang lain, mereka akan berasa malu.

Sekiranya perkara ini terjadi, pernahkah cuba memahami apa masalah yang dihadapi oleh mereka atau adakah mereka sebenarnya mengalami masalah pendengaran?

Tidak menjadi kesalahan sekiranya membawa ahli keluarga yang bermasalah menjalani ujian pendengaran kerana ia merupakan satu langkah yang wajar dilakukan.

Tinjauan yang dilakukan oleh British Study baru-baru ini mendapati kebanyakan salah faham antara ahli keluarga disebabkan masalah pendengaran.

Tinjauan tersebut yang dilakukan ke atas 1,500 orang yang menghadapi masalah pendengaran mendapati 44 peratus percaya perhubungan antara keluarga serta rakan-rakan menjadi hambar disebabkan masalah pendengaran.

Satu pertiga lagi iaitu 34 peratus pula hilang kawan dan mengalami kehancuran rumah tangga disebabkan masalah komunikasi yang berpunca daripada pendengaran.

Sementara itu dua pertiga (69 peratus) pula berkata, masalah pendengaran yang dihadapi menyukarkan untuk berkomunikasi setiap hari manakala 52 peratus lagi merasakan mereka disisihkan dalam masyarakat.

Dalam hal ini, perempuan (72 peratus) lebih terdedah kepada masalah ini berbanding lelaki.

Hampir setengah (49 peratus) berkata kehilangan pendengaran merupakan satu perkara yang paling teruk jika hendak dibandingkan dengan meningkatnya usia (menjadi tua).

Jika anda berpendapat bahawa statistik di atas tidak relevan dengan rakyat Malaysia, anda diharapkan agar berfikir dua kali.

Ini kerana menurut Institute of Public Health, di Malaysia, seorang daripada lima orang mengalami masalah pendengaran.

Ini bermakna 5.4 juta rakyat Malaysia mengalami masalah pendengaran sama ada secara sedar atau pun tidak.

Sebenarnya kehilangan deria pendengaran tidak melibatkan gaya hidup seseorang itu terutama di dalam perhubungan.

Cuba anda berfikir sejenak. Bagaimana sekiranya orang yang anda sayang mengalami masalah pendengaran sekali gus menyebabkannya kehilangan keupayaan untuk berkomunikasi?

Selalunya masyarakat kita akan menyedarinya apabila perkara tersebut telah berlaku.

Menurut Pengarah Urusan Clarisound Professional Hearing Care, Kieran McCarry, lazimnya mereka yang mengalami masalah pendengaran tahu bahawa mereka mempunyai masalah tersebut tetapi tidak menyedari bahawa mereka juga boleh menjadi pekak.

''Sesetengah orang akan berkata, saya boleh mendengar tetapi boleh tak mereka bercakap dengan lebih jelas?

''Tetapi sejauh mana mereka hendak menyangkal masalah yang mereka hadapi sedangkan mereka berusaha untuk mendengar segala perbualan atau percakapan,'' ujar McCarry yang juga merupakan ahli audiologi alat bantuan pendengaran.

Penafian merupakan satu halangan yang paling berkuasa dan anda seharusnya tidak mudah berputus asa terutama apabila anda amat mementingkan gaya hidup yang berkualiti.

Jadi, bermula hari ini jangan tunggu lama untuk menyelamatkan perhubungan anda di kalangan ahli keluarga yang lain dengan mendapatkan pemeriksaan percuma di cawangan Clarisound yang berdekatan.

Untuk maklumat lanjut anda boleh hubungi Clarisound ditalian 03-2282 1882 atau layari www.clarisound.com.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: