Monday, May 28, 2012

Kisah kejayaan FRI Tg. Demong

Ahamad Sabki Mahmood memberi makan anak ikan kerapu hidrid di Pusat Teknologi Pembenihan Akuakultur Marin (FRI) Tanjung Demong, Jabatan Perikanan, Besut, Terengganu baru-baru ini sambil diperhatikan loleh Pegawai Penyelidik, Jabatan Perikanan, Sufian Mustafa.

Pusat Teknologi Pembenihan Akuakultur Marin (FRI) Tanjung Demong , Jabatan Perikanan merupakan antara pusat seumpamanya yang dimiliki oleh jabatan tersebut,

Pada tahun 1988, (FRI) di Tanjung Demong memulakan inisiatif pembenihan ikan kerapu setelah berjaya mengeluarkan benih ikan siakap.

Dua tahun kemudian, institut berkenaan berjaya mengeluarkan benih kerapu hijau dan dikenali di seluruh negara.

Bagaimana pun teknologi tersebut tidak berjaya dikembangkan kepada pihak industri ekoran terdapat beberapa kerumitan dari segi teknikal yang berkaitan ciri-ciri biologi spesies tersebut.

Antara permasalahan yang dikenalpasti ketika itu adalah nisbah jantina yang tidak seimbang (kekurangan induk jantan yang ketara), kadar hidup yang rendah di peringkat pembenihan dan ternakan akibat pelbagai masalah penyakit yang sukar dikenal pasti dan dirawat

Pada tahun 1994, pusat berkenaan telah mengambil inisiatif memperkenalkan spesies baru iaitu kerapu harimau dan setahun kemudian berjaya mengeluarkan benih kerapu tersebut secara besar-besaran.

Malah, teknologi pembenihan kerapu harimau turut dikembangkan di kalangan pengusaha tempatan biarpun agak perlahan berbanding di Indonesia kerana kekangan bekalan induk yang hanya boleh diperolehi di Sabah.

Aktiviti penyelidikan dan pembangunan (R&D) pembenihan kerapu di FRI tersebut terhenti. Namun ia dibangunkan semula pada tahun 2004 untuk membiak kerapu kertang.

Pihak FRI Tanjung Demong turut mengalami masalah kerana kerapu kertang agak sukar dibiakkan berikutan tahap kematangan induk-induk betina yang dipelihara di pusat pembenihan tidak mencapai tahap optimum untuk tujuan aruhan pengeluaran telur.

Bagi induk jantan pula, biarpun telah berada pada tahap optimum, bilangannya yang rendah menyukarkan proses pembiakan.

Namun kejayaan sekumpulan penyelidik dari Universiti Malaysia Sabah (UMS) menghasilkan benih kerapu hibrid telah mendorong FRI Tanjung Demong mengambil inisiatif untuk turut menghasilkan kerapu hibrid menggunakan stok induk kerapu kertang dan kerapu harimau yang sedia ada.

Justeru, mulai pada tahun 2009, melalui kerjasama R&D antara FRI Tanjung Demong dan Seraya Akuatik Sdn. Bhd., teknologi pembenihan kerapu hibrid berjaya dibangunkan secara besar-besaran.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: