Wednesday, May 30, 2012

Kaki sihat, badan kuat

KyBun dicipta dengan pelapik kasut yang lembut.

KARL Muller telah menderita sakit pada bahagian tulang belakang juga sakit lutut sejak bertahun-tahun lamanya. Dia akur dengan keadaan itu, tetapi pada masa sama Muller mencari alternatif untuk menghilangkan penyakit tersebut.

Muller berhijrah ke Korea Selatan pada awal tahun 1990-an dan telah menjalani terapi dengan caranya sendiri iaitu berjalan di atas sawah padi yang lembut tanpa berkasut atau selipar setiap hari.

Lama kelamaan penyakit belakang dan lututnya beransur hilang. Pada mulanya Muller tidak perasan akan kesihatannya yang meningkat baik itu. Akhirnya dia sedar bahawa kesan positif tersebut adalah dari hasil berjalan setiap hari di atas permukaan sawah padi yang lembut dan beralun.

Sekembalinya ke negara asalnya iaitu di Switzerland, Muller mula melakukan kajian tentang teknologi kasut dan juga struktur badan. Malah dia turut mengkaji tentang cara hidup Orang Asli Masai di Afrika. Puak itu dikatakan boleh berjalan berpuluh-puluh kilometer tanpa rehat mahupun berasa penat tanpa berkasut.

"Dari situ saya mencipta teori berjalan di atas permukaan yang tidak rata seperti di atas pasir atau tanah memberikan kesan baik pada postur badan sekali gus meningkatkan kekuatan pada bahagian otot," ujarnya yang ditemui pada majlis pelancaran cawangan kedua jenama kasut kesihatan Kybun di Solaris Dutamas, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Itu kisah 16 tahun lalu yang sekali gus memberikan satu revolusi dalam teknik berjalan.

Muller menambah, bahawa kaki yang sihat melahirkan manusia yang sihat.

"Memang kita perlu mengambil makanan yang sihat. Keduanya kita perlu menjaga kesihatan kaki dengan cara berjalan di atas permukaan yang betul.

"Berjalan dengan menggunakan kasut tumit tinggi sebenarnya memberikan beban yang lebih pada bahagian paha sekali gus mengehadkan pergerakan.

"Kybun adalah kasut yang saya reka dengan menggunakan teknologi yang membuatkan kaki merasa selesa. Kasut Kybun terdapat untuk lelaki dan wanita. Selain itu kami turut memperkenalkan KyBounder sejenis lapik terapi kaki yang memberikan anda peluang bersenam sambil melakukan kerja rumah seperti menggosok baju," jelasnya.

Tambah Muller, kasut Kybun memberikan kesan yang menyeluruh terhadap kesihatan seperti mengurangkan keletihan, mempertingkat tahap kecergasan, mengurangkan kesakitan pada bahagian otot, mengawal pergerakan kaki dan banyak lagi.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: