Wednesday, May 30, 2012

Perkasa guru agama tangani isu akidah

Peserta seminar Guru-guru Pendidikan Islam dan Guru Islam Tahun 2012 yang berlangsung di Dewan Muktamar, Pusat Islam, Kuala Lumpur pada awal Mei lalu.

SESUNGGUHNYA agama (yang benar dan diredai) di sisi Allah ialah Islam dan orang-orang (Yahudi dan Nasrani) yang diberikan Kitab itu tidak berselisih (mengenai agama Islam dan enggan menerimanya) melainkan setelah sampai kepada mereka pengetahuan yang sah tentang kebenarannya; (perselisihan itu pula) semata-mata kerana hasad dengki yang ada dalam kalangan mereka dan (ingatlah), sesiapa yang kufur ingkar akan ayat-ayat keterangan Allah, maka sesungguhnya Allah amat segera hitungan hisab-Nya. (ali Imran : 19)

Bagi membekalkan ilmu pengetahuan dengan kepelbagaian kaedah dakwah untuk diterapkan kepada pelajar-pelajar sekolah, Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia (Perkim) Kebangsaan telah menganjurkan Seminar Guru-guru Pendidikan Islam dan Guru Islam Tahun 2012 bertempat di Dewan Muktamar, Pusat Islam, Kuala Lumpur pada awal Mei lalu.

Program itu anjuran bersama Jabatan Pelajaran Negeri Wilayah Persekutuan (JPNWP) Kuala Lumpur, Kementerian Pelajaran, Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutan (Jawi) dan Kesatuan Kebangsaan Guru-guru Ugama Malaysia Barat (KKGUMB) Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur.

Ia disertai lebih 1,500 peserta terdiri daripada guru pendidikan Islam (GPI) sekolah rendah dan menengah, guru Islam sekitar Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan guru besar serta pengetua sekolah.

Pemangku Setiausaha Agung Kehormat Perkim, Tan Sri Dr. Muhammad Rais Abdul Karim berkata, strategi gerakan transformasi dakwah akan berkesan melalui tenaga penggerak yang terdiri daripada kalangan pendakwah yang berilmu dan terlatih.

"Seminar ini diadakan untuk memberi pendedahan kepada guru pendidikan Islam bagi memperkasakan kaedah dakwah kepada pelajar sekolah berkaitan akidah dan sahsiah.

"Umat Islam kini terdedah dengan cabaran ujian kekuatan akidah iaitu dengan pelbagai fahaman, ideologi moden seperti pluralisme, sekularisme, liberalisme, kapitalisme, materialisme, humanisme dan unsur negatif mempengaruhi dengan mudah terutamanya pelajar sekolah.

"Dalam kemajuan era globalisasi, negara kita digemparkan dengan isu murtad dan cubaan memurtadkan umat Islam bahkan dihimpit juga dengan budaya songsang, black metal, punk, gejala gay, lesbian, pondan, mat rempit, seks bebas, penyalahgunaan dadah, penagihan arak serta sukan judi," katanya.

Menurut Rais, peranan dan tanggungjawab guru-guru semakin luas dan mencabar terutamanya dalam soal penyelewengan akidah di kalangan para pelajar serta gejala sosial yang semakin meruncing dalam masyarakat serta ia merupakan satu cabaran yang hebat terhadap semua pihak di negara ini khususnya guru-guru.

"Guru-guru harus bersiap sedia dalam menghadapi pelbagai kegiatan dan cabaran dakyah pihak tertentu dalam usaha meruntuhkan akidah atau moral dengan menyebarkan dakyah secara halus kepada murid-murid dan pelajar sekolah," tegasnya.

GPI bertanggungjawab memberi ajaran agama yang sebenar dengan merujuk fakta-fakta rasmi dan bertepatan serta mewujudkan kumpulan pelajar yang dibekalkan pengetahuan dan bimbingan dakwah agar mereka berperanan membantu penghayatan Islam di sekolah di samping berperanan sensitif terhadap dakyah agama asing di kalangan pihak-pihak tertentu. Ia sejajar dengan suruhan Allah dalam surah at-Tahrim ayat enam.

Seminar tersebut dijadikan medan untuk bertukar pendapat, ilmu pengetahuan, perkongsian dan merapatkan hubungan silaturahim di kalangan guru pendidikan Islam dalam membina kekuatan ummah.

Ia dimantapkan lagi dengan pembentangan kertas kerja oleh Mufti Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Datuk Wan Zahidi Wan Teh dengan tajuk Kegiatan Dakyah dan Usaha Pihak Tertentu Untuk Memesongkan Akidah Umat Islam.

Tegas Wan Zahid, gerakan Liberalisme, Pluralisme, Sekularisme, Yahudi dan Emotion Spiritual and Quotient (ESQ) yang menjadi ancaman serta perkembangannya akan merosakkan akidah umat Islam sekiranya tidak dibendung.

1 comment:

Tinggalkan Komen Anda Sini: