Monday, May 28, 2012

Makanan untuk tenaga

AKTIVITI beriadah seperti merentas desa, berkelah dan berkhemah merupakan satu aktiviti yang menguja dan menyeronokkan.

Anda boleh melarikan diri daripada tekanan di tempat kerja dan menikmati keindahan dan ketenangan alam semulajadi dengan melakukan aktiviti tersebut.

Aktiviti luar seperti itu juga membolehkan diri anda berinteraksi dengan persekitaran yang segar. Maklumlah, kesibukan bekerja kadang-kadang membuatkan kita tidak sempat memberi ruang kepada diri sendiri.

Pada 26 April lalu saya telah menyertai program khidmat masyarakat anjuran Fakulti Pengurusan Hotel dan Pelancongan Universiti Teknologi Mara (UiTM) cawangan Pulau Pinang.

Aktiviti utamanya adalah merentas Hutan Simpan Pulau Pinang ke Pantai Kerachut.

Antara objektif program itu membersihkan sampah sepanjang merentas desa, melihat sendiri pemeliharaan penyu di Pantai Kerachut dan menyayangi alam sekitar.

Jadi pada minggu ini saya akan menyentuh tentang tip makanan dan pemakanan bagi anda yang mungkin bercadang untuk melakukan aktiviti seperti itu nanti.

Aktiviti seperti itu memang menggunakan tenaga. Justeru, makanan amatlah mustahak bagi membekalkan dan mengganti tenaga yang hilang.

Selain itu minuman yang mencukupi harus disediakan untuk membekalkan air yang cukup kepada badan.

Mari kita lihat bagaimana anda boleh meningkatkan prestasi dengan menyediakan dan makan makanan yang sesuai ketika melakukan aktiviti riadah.

Untuk aktiviti seperti ini makanan yang sangat sesuai adalah yang berasaskan karbohidrat.

Ada yang mengatakan anda perlu mengambil karbohidrat yang kurang berlemak kerana lemak lambat dihadam.

Karbohidrat gandum penuh umpamanya akan mempercepatkan penghadaman dan memberikan bekalan tenaga dengan cepat di samping kurang tenaga diperlukan untuk menghadamnya.

Saya bersetuju yang kita memerlukan karbohidrat sebagai bekalan tenaga. Pelari jarak jauh misalnya mengambil minuman berkarbohidrat tinggi untuk bekalan tenaga mereka.

Ini dibuktikan lagi dengan kajian yang dilakukan oleh pakar pemakanan, Isabelle Huot dalam Le Journal de Montreal bahawa lemak tidak sihat untuk aktiviti fizikal kerana lemak mengambil masa untuk dihadam.

Ini berbeza dengan pengambilan gula kerana ia mampu membekalkan tenaga berbanding lemak yang akan membuat anda terlalu kenyang.

Beliau juga mengatakan, prestasi akan menurun dan tidak produktif jika anda tidak mengambil karbohidrat. Walaubagaimanapun adakah lemak memberikan kesan yang buruk?

Tetapi, perlu diingat, lemak mengambil masa yang panjang untuk dihadam. Dengan itu ia membekalkan tenaga yang lebih. Paling penting ia tahan lebih lama dan tidak ada kesan terhadap gula dalam darah.

Namun saya pasti anda tidak mahu aktiviti riadah terganggu. Jadi bekalkan diri dan makanlah makanan yang tinggi dengan karbohidrat seperti yang bergula dan sebagainya.

Suka saya nasihatkan agar anda melakukan perancangan rapi dengan menyediakan makanan ringkas tapi dapat membekalkan tenaga yang diperlukan semasa aktiviti.

Makanan yang dibekalkan mestilah cukup dan tidak terlalu berat untuk dibawa.

Gunakan bekas plastik yang mudah dibawa untuk membawa makanan anda supaya ia tidak mencemarkan alam sekitar.

Bawa minuman yang bergula supaya anda dapat tenaga daripada gula. Paling penting jangan makan berlebihan sehingga mengganggu kegiatan dan aktiviti.

Minggu ini saya akan berkongsi resipi sandwich yang memang bersesuaian untuk menjalankan aktiviti riadah di luar.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: