Wednesday, May 30, 2012

Perpustakaan Istac khazanah negara

Normala Harun (tiga dari kanan) menunjukkan antara koleksi khas yang terdapat di Perpustakaan Syed Muhammad Naquib al-Attas kepada Jamil Khir Baharom (dua dari kanan) di Istac UIAM, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

SEBAIK menjejakkan kaki di laman Institut Antarabangsa Pemikiran dan Tamadun Islam (Istac) yang gah tersergam di Persiaran Taman Duta, Kuala Lumpur, membuatkan diri terasa teruja dengan keunikannya.

Seni bina klasik berunsur ketamadunan Islam pada setiap binaan bangunan menjadikan cawangan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), kampus Kuala Lumpur itu kelihatan sangat menakjubkan sehingga tidak terasa berada di negara sendiri.

Ditambah pula dengan persekitaran yang damai dan menenangkan terletak di pinggir bukit amat sesuai untuk dijadikan lokasi strategik bagi menuntut ilmu dan mendapatkan sumber ilham.

Bukan sahaja mempunyai seni bina yang pastinya dicemburui, malah Istac turut mempunyai sebuah gedung ilmu bertaraf dunia yang mengandungi sumber simpanan khazanah negara dan juga segenap dunia Islam.

Dengan menyediakan hampir 163,000 koleksi sumber rujukan, perpustakaan Istac memainkan peranan penting dalam menghidupkan perbincangan mengenai pelbagai aspek Islam secara mendalam di seluruh dunia.

Sejak ditubuhkan pada tahun 1987 di bangunan asal yang terletak di Damansara, tahun ini merupakan hari bersejarah bagi perpustakaan itu apabila ia diberi penjenamaan semula dengan nama Perpustakaan Syed Muhammad Naquib al-Attas sempena nama pengasasnya iaitu Profesor Syed Muhammad Naquib al-Attas.

Melalui koleksi bukunya terutama koleksi khas dan manuskrip yang istimewa dan luar biasa menjadikan Perpustakaan Syed Muhammad Naquib al-Attas sebutan dan rebutan pelbagai institusi samaada dalam dan luar negara.

Ketua Perpustakaan Syed Muhammad Naquib al-Attas, Istac, Normala Harun berkata, dengan menumpukan dalam bidang ketamadunan Islam, membolehkan perpustakaan itu mengumpulkan koleksi dan rujukan eksklusif mengenai tamadun dunia yang tidak terdapat di mana-mana.

"Sehingga kini terdapat sebanyak 45,518 koleksi khas seperti koleksi peribadi yang diperoleh daripada penulis asal bahan tersebut. Koleksi tersebut tidak terdapat di tempat lain kerana kebanyakan buku yang diperoleh adalah daripada salinan asal daripada penulis yang menggunakan tulisan tangan.

"Sebagai contoh, koleksi Andre dan Oleg Grabar yang mengandungi 5,825 buku merupakan antara koleksi seni bina Islam terunggul di dunia. Koleksi Brandenburg yang merupakan seorang pakar pengajian Islam termasuk seni dan senibina Islam dan perubatan Islam," katanya ketika ditemui selepas majlis pelancaran Perpustakaan Syed Muhammad Naquib al-Attas, Istac, baru-baru ini.

Ia disempurnakan oleh Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom.

Turut hadir Rektor UIAM, Profesor Datuk Seri Dr. Zaleha Kamaruddin; Dekan Istac, Profesor Hassan Ahmed Ibrahim dan wakil keluarga Profesor Syed Muhammad Naquib al-Attas, Datuk Dr. Syed Ali Tawfik al-Attas.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: