Wednesday, October 9, 2013

Softlan tingkat kesedaran kanser payudara


HAZLIN (dua dari kanan) bersama tetamu jemputan membuat gimik pelancaran kempen amal kanser payudara Softlan di Subang Jaya, Selangor baru-baru ini.


UMUM mengetahui kanser payudara merupakan pembunuh nombor satu wanita di negara ini.
Justeru, kempen-kempen kesedaran mengenai penyakit itu penting dalam memberi maklumat untuk melakukan pemeriksaan payudara, sekali gus mengurangkan risiko menghidapinya.
Jenama pelembut fabrik terkenal, Softlan juga tidak terkecuali memainkan peranan dalam memupuk kesedaran ramai mengenai perkara itu menerusi penganjuran kempen amal kanser payudara Softlan sempena Bulan Kesedaran Kanser Payudara Sedunia.
Bertemakan Because Caring Counts, kempen amal ini bertujuan mengumpulkan sejuta ikrar dan sumbangan RM100,000 sebagai tanda sokongan kepada promosi kesedaran terhadap kepentingan pemeriksaan awal kanser payudara.
Setiap sumbangan terkumpul akan disalurkan kepada beberapa organisasi terlibat seperti Majlis Kanser Nasional, Persatuan Kebangsaan Kanser Malaysia dan Pertubuhan Kebajikan Kanser Payudara Malaysia bagi menyokong inisiatif menggalakkan pemeriksaan awal mengesan penyakit berkenaan.
Pengurus Besar Colgate-Palmolive Malaysia, Singapura dan Brunei, John Hazlin berkata, kempen itu memberi tumpuan terhadap menyatukan kepentingan sokongan, sikap mengambil berat dan perkongsian pengalaman dalam menyebarkan kepentingan pengesanan awal kanser payudara.
Pada masa yang sama, katanya, ia turut menggalakkan kaum wanita daripada segenap usia untuk melakukan pemeriksaan sama ada secara sendiri atau berjumpa doktor.
"Sejak dari dahulu sehingga sekarang, wanita memainkan peranan penting dalam masyarakat. Sumbangan mereka tidak ternilai dalam sektor pekerjaan, kekeluargaan, pendidikan tanpa sempadan dan sebagainya.
"Justeru, melalui kempen ini kami berharap masyarakat lebih prihatin terhadap permasalahan ini dan sentiasa menyokong golongan wanita yang melalui ujian pengesanan atau rawatan kanser payudara," katanya pada majlis pelancaran kempen berkenaan di Subang Jaya, Selangor baru-baru ini.
Video khas
Selari dengan kempen itu, jelas Hazlin, Softlan turut memperkenalkan sebuah video khas yang memaparkan kesan penyakit itu terhadap individu, keluarga dan sahabat handai.
"Ia secara tidak langsung membuka peluang kepada mereka untuk berkongsi kasih sayang, sokongan dan kata-kata semangat kepada wanita-wanita paling penting dalam kehidupan setiap individu," ujarnya.
Untuk membantu menggalakkan pengumpulan ikrar, Softlan mengetengahkan beberapa langkah mudah yang boleh dilakukan orang ramai bagi menunjukkan tanda sokongan terhadap kempen amal ini.
Antaranya, membuat pembelian mana-mana pek Softlan sepanjang bulan Oktober dan November ini, mengunjungi laman Facebook Softlan, www.facebook.com/SoftlanBCC, menonton video dan berkongsi video tersebut dengan rakan-rakan ataupun memuat naik gambar.
Selain itu, sokongan ikrar juga boleh dilakukan melalui 'Tweet' mesej kempen di laman Twitter, #SoftlanBCC dan menandakan infografik mengenai teknik pemeriksaan sendiri di laman Pinterest.
"Softlan ingin menyebarkan mesej tentang keprihatinan melalui pengumpulan ikrar tersebut. Kami ingin membuktikan bagaimana satu tindakan berkongsi yang mudah mampu sampai kepada jutaan orang, justeru, menyelamatkan jutaan nyawa," katanya.


No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: