Thursday, October 24, 2013

Kontrak, antara fleksibel dan 'terikat'



ISU perlanggaran kontrak bukan satu perkara baharu di seluruh dunia, khususnya dalam dunia hiburan. Kebiasaannya, pihak pengurusan akan mengeluarkan kontrak untuk ditandatangani oleh artis yang ingin bernaung di bawah syarikat mereka. Biasanya, isi butiran kontrak yang diberi kebanyakan syarikat meliputi beberapa etika am yang lazimnya serupa dengan mana-mana kontrak di seluruh dunia.
Misalnya, jika seseorang artis itu penyanyi, kontrak yang harus dipatuhi meliputi tahun menghasilkan album, tidak boleh membuat kolaborasi dengan artis syarikat rakaman lain dan sebagainya.
Jika pelakon pula, dia perlu terbabit dalam produk yang dikeluarkan rumah produksi serta beberapa perkara lain yang termaktub di dalam kontrak yang diberi.
Namun, apa yang menjadi isu ialah bagaimana pihak pengurusan memuatkan syarat untuk diberikan kepada artis serta pemahaman pihak artis itu sendiri untuk mengikut garis panduan yang telah mereka tandatangani.
Metrowealth International Group (MIG) misalnya, merupakan salah satu syarikat pengurusan dan penerbitan yang terbesar di Malaysia. Namun, seperti yang semua sedia maklum, antara syarat yang termaktub di bawah kontrak MIG Talents seperti yang sering didakwa ialah larangan artis residen mereka dilarang bercinta.
Memang ia kedengaran seperti 'zalim' menghalang artis residen untuk menjalinkan hubungan cinta kerana perkara tersebut dilihat sebagai terlalu mengongkong sehingga melanggar hak peribadi.
Namun, menurut Ketua Pegawai Eksekutif MIG, David Teo, ada sebab tertentu perkara tersebut dimasukkan sebagai syarat dalam kontrak syarikatnya.
"Kami ada sembilan garis panduan berhubung kontrak itu termasuk mengelak daripada gejala maksiat, artis ditangkap khalwat dan anak luar nikah, menimbulkan cemburu di lokasi dan kontroversi serta syak wasangka.
"Selain itu, ia juga bertujuan mengelak daripada difitnah, diambil kesempatan oleh pihak lain, kehancuran rumah tangga, mengekalkan ikon kepada masyarakat dan mempertahankan maruah artis, keluarga serta syarikat," jelasnya kepada sebuah portal tempatan mempertahankan kontrak syarikatnya.

AERIL ZAFREL dan Wawa Zainal mencetuskan polemik tentang kontrak artis apabila mendakwa 'takut' melanggar kontrak dan terpaksa menipu semua pihak tentang perkahwinan mereka.


Walaupun telah 13 tahun menggunakan kontrak yang hampir serupa kepada kesemua artis yang ingin bernaung di bawah syarikat produksinya, bagaimanapun ia menjadi panas selepas pelakon Wawa Zainal mendakwa merahsiakan percintaan sekali gus perkahwinannya bersama Aeril Zafrel kerana bimbang dimarahi David atas kesilapan mereka melanggar kontrak yang telah dipersetujui.
Kontrak perlu
Pada awal kemunculan, pelakon jelita, Lisa Surihani juga pernah menjadi artis naungan MIG Talents selama lima tahun sejak 2008. Namun, setelah itu, Lisa mengambil keputusan untuk tidak menyambung kontrak dan memberi lebih ruang bagi dirinya menguruskan karier sendiri.
Bagaimanapun, ketika ditebak soalan tentang kewajaran pihak pengurusan memasukkan klausa tentang larangan tersebut, jelas Lisa, ia perlu jika untuk menjaga kelakuan seseorang artis.
"Saya faham mengapa sesetengah syarikat meletakkan syarat tersebut kerana tidak mahu benda buruk berlaku pada masa hadapan. Pada masa yang sama juga ia merupakan tanggungjawab artis itu sendiri untuk menjaga perangai bagi mengelakkan perkara yang tidak diingini berlaku," tutur Lisa memberi pendapat peribadi.
Akui Lisa, lima tahun bernaung di bawah pihak pengurusan MIG, syarikat tersebut memang banyak membantu dari segi karier sebagai seorang pelakon. Malah katanya, perkara yang paling penting ialah artis itu sendiri perlu meneliti dan memahami kontrak yang diberi sebelum bersetuju.
"Jujurnya, ketika saya tandatangan kontrak bersama MIG, saya mempunyai hubungan dengan seseorang dan jika saya berbuat demikian saya akan dianggap melanggar kontrak. Jadi, sebelum saya turunkan tandatangan, saya telah berbincang dan minta ia diubah.
"Kita sepatutnya berkomunikasi dengan pihak pengurusan. Kita harus jelaskan kepada mereka serta berani tampil menceritakan hal sebenar. Kita harus menjaga jenama yang mengikat kita dan untuk itu kita perlu mempunyai kesedaran bahawa kita mempunyai tanggungjawab sebagai artis," bicara isteri kepada komposer serta penerbit terkenal, Yusry Abdul Halim itu.

KETUA Pegawai Eksekutif MIG, David Teo tidak menyembunyikan fakta tentang kontrak syarikatnya yang mempunyai sembilan perjanjian yang perlu dipersetujui.


Sementara itu, bagi penyanyi bersuara lunak Alyah atau nama sebenarnya, Noor Hasliah Abu Hassan pula, kini dia lebih selesa dan gembira menguruskan diri sendiri.
Bagaimanapun, dia yang mempunyai syarikat pengurusan sendiri, Like Music bagaimanapun, pernah suatu ketika dahulu bernaung di bawah syarikat rakaman EMI sekitar tahun 2003.
Mengimbau pengalamannya bersama pihak EMI, cerita Alyah, selain banyak membantu dalam karier sebagai seorang penyanyi, syarikat tersebut juga tidak pernah menghalang keputusan yang dibuatnya.
"Alhamdulillah, sewaktu bernaung di bawah syarikat rakaman EMI, mereka banyak membantu saya dan ketika ingin keluar, mereka bersetuju dan memberikan kerjasama yang baik. Ia sebenarnya terpulang kepada seseorang artis itu sendiri.
"Saya telah melepasi zaman (terikat dengan kontrak) tersebut. Apa yang penting, sebagai seorang artis, mereka perlu tahu apa yang dimahukan sebelum tandatangani kontrak. Ini kerana, situasi yang dialami setiap orang berbeza," katanya.
Tambah penyanyi itu lagi, syarikat rakaman atau pengurusan itu umpama tauke kedai yang mampu menentukan apa sahaja. Namun, jika perlu atau ingin mengubah kontrak yang diberikan, jangan takut untuk berbincang.
Katanya: "Kesimpulannya, seseorang artis itu harus berfikir masak-masak untuk buat keputusan dan tahu apa yang mereka mahu sebenarnya. Mungkin jika mahukan sesuatu, perlu bawa berbincang dengan baik."
Kontrak bersifat fleksibel
Bagi pemilik syarikat pengurusan artis, Indigital Sdn. Bhd., Nana Mohamad Rom yang telah hampir lima tahun mengendalikan syarikat tersebut bersama suami, klausa yang termaktub di dalam kontrak sebenarnya boleh dibawa berbincang.
"Ini kerana bagi saya kontrak yang dibuat itu bersifat fleksibel. Sebelum menandatangani kontrak, ia tentang persetujuan bersama dan seseorang artis itu ada hak untuk pinda. Namun, sebagai pengurus, kami tahu apa yang terbaik untuk artis yang kami jaga.
"Justeru, sebelum tandatangan kontrak, fikir apa yang dimahukan dan baca dahulu ia dengan betul. Jangan ghairah sebab dapat peluang jadi artis dan kemudian akan timbul perkara berbangkit pada kemudian hari.
"Pokoknya di sini, apa juga perkara yang rasa kurang puas hati tentang kontrak, boleh dibawa bincang secara baik," kata Nana ketika dihubungi Kosmo!.
LISA menegaskan seseorang artis jangan bimbang untuk berbincang tentang kontrak yang bakal ditandatangani dengan sesebuah syarikat yang dinaungi.


Perlu faham
Tambahnya lagi, bagaimanapun, pihak pengurusan tidak perlu untuk menyekat rezeki artis dengan 'menahan' mereka di bawah kontrak yang diberi. Jika mungkin pada pertengahan jalan, artis tidak berpuas hati dengan pengurusan yang diberikan, maka mereka boleh ambil keputusan untuk keluar setelah bersemuka secara baik.
Kesimpulannya, tutur Nana, apa yang penting, artis tersebut perlu faham 'bahasa kontrak' atau 'bahasa undang-undang' yang ditulis dalam sesebuah kontrak itu.
"Saya sering kali akan bertanya kepada artis tersebut sama ada mereka faham atau tidak dengan klausa yang dibaca. Mungkin kebanyakan mereka yang kurang faham, dan akibatnya, mereka terperangkap dengan kontrak yang ditandatangani oleh diri sendiri," jelasnya yang menyeru artis baharu mempunyai kefahaman yang tinggi terhadap klausa sesebuah kontrak yang dimeterai," katanya.


No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: