Thursday, October 24, 2013

Realistik soal berpoligami



KEHADIRAN tiga wanita anggun yang sentiasa menjadi bual bicara lelaki di pekarangan Istana Budaya menghangatkan lagi jiwa yang menunggu. Kehadiran Nora Danish yang bersahaja dengan mengenakan gaun pendek berwarna hitam menampakkan lagi kecantikan susuk tubuh wanita yang digelar 'hot mama' itu.
Cukup dengan tafsiran pemakaian Erra Fazira dan Datin Paduka Umie Aida yang tampil yakin, ia telah menggambarkan tajuk teater yang bakal dipentaskan oleh mereka pada hujung bulan Disember nanti, Bahayanya Wanita.
Dengan memakai gaun bercorak askar, Umie Aida tampil berani untuk menceritakan isi teater tersebut iaitu poligami.
Menyarung kemeja dan skirt berlambang mata, Erra Fazira yang membawa watak wanita sempurna dalam menjaga suami juga tidak kekok untuk berkongsi pandangan tentang isu tersebut.
Penampilan mereka bertiga tidak dapat melemahkan watak Zizan Razak yang jelas selesa dengan humornya. Dia yang dilihat mampu menundukkan wanita dengan lawak yang tidak sudah, bakal menjadi lelaki yang mengamalkan poligami dan penyelesai dilema hidup bermadu isteri-isterinya.
Dalam keadaan hujan lebat dan kilat yang menyambar itu sudah cukup menceritakan tentang hati runtun sang isteri jika dimadukan oleh sang suami. Nora Danish, Umie Aida, Erra Fazira dan juga Zizan Razak berkongsi pandangan tentang poligami.
Dibenarkan namun pahit - Erra
Bagi bekas ratu cantik Malaysia, Erra, poligami bukan satu kesalahan kerana ia memang dibenarkan oleh agama. Namun secara realistik, sebagai seorang wanita, tiada wanita lain yang sanggup menelan pahitnya 'madu' yang sering digambarkan sebagai manis.
Pun begitu, Erra sendiri faham bahawa ada wanita yang berbahagia dengan panggilan 'madu orang'.
"Ada wanita yang beranggapan poligami itu indah dan saya sendiri sebagai seorang wanita begitu memandang tinggi mereka yang merelakan poligami. Namun, saya juga percaya, setiap wanita yang menolak poligami, mereka mempunyai alasan tersendiri berbuat demikian," ujar Erra yang juga merupakan penerbit bersama teater Bahayanya Wanita di bawah produksi Frensis Sdn. Bhd. ini.
BAHAYANYA WANITA mempertaruhkan Erra Fazira, Umie Aida, Nora Danish dan Zizan Razak sebagai 'umpan' memancing audiens mengikuti kisah poligami dalam teater tersebut.


Menurutnya lagi, poligami adalah perkara yang melibatkan hati serta keadaan rumah tangga wanita itu sendiri. Mungkin kerana keadaan seseorang wanita yang masih tidak terjaga nafkahnya menyebabkan hati mereka tertutup untuk menerima seorang madu, sehingga merasa si suami akan mengabaikan terus tumpuan dan tanggungjawab terhadap dirinya.
Bagaimanapun, ia berbeza mengikut individu dan perlu dikaji dahulu sebelum kita menjatuhkan hukum atas suatu subjek.
Dia yang diangkat sebagai primadona masa kini menjawab tentang perasaan sekiranya diminta untuk dimadukan oleh suami.
Katanya yang masih mengunci mulut tentang situasi rumah tangganya yang dikatakan hampir berpenghujung: "Saya tidak mahu menyatakan apa-apa komen berkaitan dengan perkara yang belum berlaku.
"Ia berkaitan dengan rumah tangga saya, bagi saya kata-kata itu satu doa. Lebih baik untuk tidak memberi kenyataan apa-apa bagi menjaga keadaan."
Erra kemudian menjelaskan dengan rendah hati bahawa dia menolak untuk memberi sebarang komen tentang kebenaran bermadu kerana bimbang ia disalah tafsir kelak.
"Saya tidak mahu memberi kenyataan atas soalan anda sama ada saya menerima dimadukan oleh suami saya sekarang ini, Engku Emran Engku Zainal Abidin atau tidak.
"Saya bimbang, mungkin nanti ia akan disalah tafsir yang saya memberi 'lampu hijau' atau membenarkan untuk suami berkahwin lagi," katanya sambil tersenyum.
Lelaki tidak boleh setia pada satu - Umie
Kehadiran Pelakon Wanita Terbaik, Festival Filem Malaysia Ke-16 menerusi Embun, Umie Aida juga mempu- nyai hujah tersendiri tentang poligami.
Menurut Umie, ia sesuatu yang baik tetapi lelaki juga perlu menjadi seorang yang bertanggungjawab sebagai suami yang menjalankan poligami.
"Dalam keadaan ini, wanita perlu sedar yang lelaki mungkin tidak boleh setia pada yang satu manakala lelaki perlu sedar bahawa tuntutan nafsu itu perlu dipandu dengan cara yang betul dan bertanggungjawab," ujarnya berhemah.
Tambah Umie, sebagai seorang isteri, sudah pasti dia akan terkejut andai suaminya, Datuk Khairuddin Abu Hassan ingin berpoligami. Bagaimanapun, dia perlu muhasabah dan bersikap realistik sekiranya perkara tersebut berlaku pada hari mendatang.
ERRA, Umie dan Nora mempunyai perspektif tersendiri tentang poligami.


"Kita perlu melihat semula pada realiti kehidupan bahawa saya bukan milik dia dan dia juga bukan milik saya selamanya.
"Apa yang pasti, suatu hari nanti kita akan kembali kepadaNya," kata bekas peserta Dewi Remaja yang memulakan karier seawal usia 18 tahun.
Umie kemudian memberitahu, dia reda dengan ketentuan yang sudah tertulis untuk perjalanan hidup mereka sebagai pasangan suami isteri seandainya ditakdirkan perlu bermadu.
"Mengapa saya tidak membenarkan poligami sekiranya dia mampu menggalas tugas sebagai seorang suami dengan baik?" katanya lagi.
"Lebih baik saya izinkan daripada dia (suami) melakukan perbuatan yang tidak baik," tambahnya.
Ditanya berkaitan konsep keadilan dalam berpoligami, ujar Umie, senang mengambil sikap untuk tidak memikirkan soal layanan seorang suami terhadap isteri baharunya, sebaliknya lebih mengambil berat tentang bagaimana tanggungjawab dan kasih sayang yang masih diberi- kan kepada isteri pertama.
Nora Danish reda hakikat berpoligami
Nora Danish tersenyum meleret apabila menyentuh isu rumah tangga. Menurut Nora yang pernah gagal dalam perkahwinan pertamanya bersama Rizal Ashram, poligami dilihat berdasarkan kemampuan kita dan juga cara kita mengendalikan pernikahan lebih dari seorang isteri. Ini kerana kebanyakan lelaki tidak mengambil kira soal keadilan.
Kata Nora yang kini cukup intim bersama Nadeem Nazri, hal tersebut (keadilan) penting untuk dilaksanakan supaya impak yang baik diperoleh oleh semua pihak.
Malah Nora menjelaskan, sebagai wanita, sekiranya perkara tersebut berlaku, seseorang itu perlu reda dengan takdir yang tertulis.
"Bagi isteri, kita sebenarnya perlu reda akan hakikat poligami dan kita juga tahu yang lelaki mungkin tidak boleh hidup dengan hanya seorang pendamping.
"Kita perlu membenarkan poligami itu kerana kita pun mahu melihat suami bahagia tapi kunci bagi poligami ini adalah sifat adil," ujarnya berhati-hati.
Dia yang pernah mencetuskan kontroversi bersama pelakon Adi Putra yang kononnya dikatakan pernah menyebabkan rumah tangga aktor tersebut berantakan, menjawab berkenaan sekiranya dia menjadi isteri kedua.
Ulasnya yang kini sedang hangat dengan filem Bencinta: "Sekiranya saya ditakdirkan dilamar untuk menjadi isteri kedua, saya pasti akan pergi berjumpa dengan isteri pertama bakal suami saya itu terlebih dahulu.
"Perbincangan yang baik perlu dilakukan sebelum memutuskan untuk menerima lamaran tersebut."
Bagaimanapun menurut Nora, dia akan mengelakkan diri dan rela untuk berundur sekiranya tidak mendapat persetujuan daripada isteri pertama.
"Ini bagi mengelakkan hatinya terluka atas pernikahan kami. Saya hanya akan bersetuju sekiranya bakal madu saya rela dan menerima kehadiran saya dalam kehidupan mereka," katanya lagi.
ZIZAN mengatakan, dia selesa jika hanya mempunyai seorang isteri.


Zizan dan tiga isteri
Sementara itu, satu-satunya lelaki yang berjaya memperisterikan tiga wanita dalam teater tersebut, Zizan berkata, dia begitu teruja dengan wataknya sebagai Syed Maadon Al-Sidek.
Mengaku dia sebenarnya sudah lama mengidamkan watak lelaki romantik dan diberikan dalam teater ini, apa yang lebih mengujakannya dia ialah diberi keperca- yaan untuk mengendalikan tiga isteri sekali gus.
Bukan sekadar berseronok, sebaliknya ia menjadi kayu ukur terhadap kredibi- liti lakonannya apabila berganding dengan Erra, Umie dan Nora yang jauh lebih senior dalam lapangan ini.
"Jika dilihat semula, poligami itu dibenarkan menurut agama kita tetapi sekiranya melihat dari sudut pandangan masyarakat, ia menjadi satu fobia jika dibincangkan dalam kalangan wanita.
"Secara purata, wanita tidak mahu dimadukan atau membenarkan poligami itu terjadi kepada diri mereka," ujarnya yang menghasilkan single, Infiniti Cinta bersama Kaka Azraff.
Dia kemudian turut melahirkan pandangan poligami daripada perspektif seorang lelaki.
"Pada saya, sebagai seorang lelaki Melayu yang normal, cukup hanya berkahwin satu tetapi saya tidak menafikan poligami dalam Islam, cuma bagi masyarakat kita ia agak asing. Apa yang penting, pasangan perlu saling membahagiakan.
"Kita juga perlu mengambil kira kepuasan semua pihak dalam setiap perbuatan kita. Sekiranya isteri tidak membantah untuk berpoligami, maka ianya tidak menjadi masalah. Namun, jika dia tidak bersetuju, maka kita perlu mengelakkan perkara itu daripada berlaku.
"Buat apa berpoligami tetapi isteri tidak bahagia dengan perkara itu," katanya yang tetap menegaskan, pasangan harus merasa bahagia dalam perhubungan mereka.


No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: