Saturday, October 12, 2013

Eksentrik gaya rambut di St. Petersburg


DANDANAN rambut ini menjadikan model kelihatan seolah-olah permaisuri dari planet asing.


IMAGINASI kreatif seorang pereka memang tidak boleh dijangka oleh minda manusia biasa, apatah lagi jika diberikan cabaran menata rias mahkota wanita iaitu rambut.
Hiasan pada rambut model wanita tinggi bak menara dengan rekaan rumit membuatkan seni pendandan rambut biasa hilang taring. Malah, keupayaan pendandan muda menterjemahkan seni rekaan rambut kepada reka bentuk bangunan benar-benar mengagumkan.
Ribuan lembaran benang dan bahan ditenun serta disusun letak untuk mencipta struktur unik dan pelik. Seni unik di setiap rekaan menakjubkan itu dipamerkan pada Festival Kecantikan Antarabangsa Tebing Sungai Neva di St. Petersburg, Rusia baru-baru ini.
Festival tahunan tersebut menarik artis dan pakar kecantikan dari seluruh dunia untuk berkumpul dan mempamerkan kebolehan masing-masing. Selain menyerlahkan karya-karya rambut yang mengagumkan, solekan dan pakaian elegan turut dipamerkan sebagai pelengkap gaya.

SELAIN rambut, bahagian mata turut diberi sentuhan rapi oleh jurusolek.


Salah satu gaya yang menarik perhatian pengunjung ialah apabila seorang model di pentas peragaan mempamerkan rekaan pada rambutnya yang menyerupai sarang labah-labah yang tinggi. Rekaan tersebut kelihatan seperti mahkota dengan struktur emas yang tegak di atas kepala hingga ke bahagian dahi model berkenaan.
Buat masa ini, festival tersebut diadakan dua kali setahun iaitu pada bulan Februari dan September. Ia berjaya meraih sambutan yang menggalakkan dan dianggap sebagai acara terbesar yang berjaya menghimpunkan pengurus salun kecantikan, pakar kosmetik, artis solekan dan pendandan rambut terbaik dunia.


No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: