Sunday, May 6, 2012

Derita manusia albino Afrika


MEREKA yang hidup dengan albanisme sering didera fizikal dan mental.


SEKILAS pandang ramai pasti akan terpesona dengan kulit mereka yang sangat putih selain rambut keperang-perangan.

Namun, mereka mengalami masalah penglihatan dan amat sensitif pada cahaya matahari.

Begitulah nasib golongan albino iaitu individu yang mempunyai penyakit metabolik kongenital yang diwarisi daripada kedua-dua ibu bapa mereka.

Albino berasal daripada perkataan Latin iaitu ‘albus’ yang bermaksud putih. Penghidap penyakit ini mempunyai ciri-ciri seperti hipopigmentasi pada mata, kulit dan rambut.

Hakikatnya, individu yang hidup dengan albanisme sering didera secara fizikal dan mental di benua Afrika.

Lebih berbahaya, legenda dan kepercayaan karut boleh mengancam nyawa si penghidap.

Sebagai contoh, di Tanzania, penangkapan dan pembunuhan golongan albino telah bermula sejak tahun 2007 oleh bomoh dan pengamal ilmu hitam.

Mereka percaya bahawa manusia albino boleh dijadikan ramuan ajaib bagi pelanggan yang ingin mendapatkan rawatan.

Lain pula halnya di Zimbabwe apabila satu kepercayaan karut menjadi ikutan ramai iaitu lelaki penghidap HIV boleh sembuh jika mengadakan hubungan seks dengan wanita albino.

Genetik

Menurut pengasas organisasi kebajikan yang membantu individu yang hidup dengan albanisme, The Same Sun, Peter Ash, segelintir masyarakat di negara-negara Afrika memandang penghidap albino dengan pandangan yang negatif.

“Benua Afrika berbeza dengan Eropah. Sebanyak 95 peratus kanak-kanak albino merupakan anak pasangan yang sama-sama berkulit hitam.

“Bayangkan jika anda dan isteri berkulit hitam. Kemudian, isteri anda melahirkan zuriat yang mempunyai kulit yang sangat putih. Pasti pelik bukan?

“Lebih-lebih lagi tahap pendidikan yang rendah menyebabkan mereka tidak mengetahui penyakit itu disebabkan oleh gangguan genetik,” cerita Ash.

Katanya lagi, individu albino bukan sahaja diperlakukan seperti haiwan untuk seks dan aktiviti ritual malah keluarga yang mempunyai anak dengan penyakit genetik berkenaan terdorong untuk membunuh anak mereka.

Satu kes yang menyedihkan berlaku pada Ogos 2010 apabila kanak-kanak albino, Esther Morra dari Kenya dibunuh oleh ibunya sendiri.

Semasa perbicaraan mahkamah, ibu Morra mendakwa suaminya telah mempengaruhinya supaya dia membunuh anak mereka itu.

Katanya, sejak Morra dilahirkan, keluarga mereka sering ditimpa malang manakala taraf kewangan keluarga merudum. Peliknya, dia hanya dipenjarakan selama setahun manakala suaminya terlepas.

Selain itu, ramai wanita Afrika yang diceraikan oleh suami kerana melahirkan anak albino. Mereka dituduh melakukan hubungan seks dengan lelaki berkulit putih atau disihir.

Ash memberitahu, selain pembunuhan dan jenayah seks, beberapa anggota badan individu yang hidup dengan albanisme diperdagang untuk pasaran di utara dan timur Afrika bagi tujuan ilmu hitam.

Berdasarkan beberapa laporan akhbar dan sumber tertentu, kira-kira 100 orang yang menghidap albino telah dibunuh di Tanzania, Burundi, Kenya, Uganda, Swaziland dan Zimbabwe.

Pembunuhan itu dilakukan kerana anggota badan tertentu seperti rambut, limpa, payudara, kaki, jari tangan, lidah dan darah individu albino boleh menyebabkan seseorang menjadi kuat dan bertenaga selain mampu menjadikan sihir lebih berkesan.

“Sepasang kaki sahaja boleh berharga sehingga RM12,000 sedangkan pendapatan tahunan penduduk negara-negara Afrika tersebut kurang RM3,000.

“Lebih mengejutkan, puncak pembunuhan ini berlaku semasa pilihan raya kerana terdapat ahli politik yang percaya dengan amalan sihir menggunakan anggota badan penghidap albino membuatkan mereka dipilih sebagai wakil rakyat,” kata Ash.

Seorang wanita Tanzania yang hidup dengan albanisme berumur 28 tahun, Mariam telah diserang pada Oktober 2008 semasa sedang sarat mengandung.

Jari

Walaupun serangan itu tidak mengorbankan nyawanya, kedua-dua tangannya telah dipotong sementara kandungannya gugur.

Segelintir masyarakat di Benin pula menganggap darah individu albino mempunyai magis yang membawa tuah dan kekayaan.

Malah, jari tangan mangsa dipotong sebelum disarungkan bersama rantai untuk dipakai kerana dikatakan membawa tuah.

Hakikatnya, penghidap penyakit ini turut dinafikan peluang untuk mendapat pendidikan, perubatan dan pekerjaan yang baik walaupun ada dalam kalangan mereka yang pintar.

Menurut pengasas Pertubuhan Albino Nigeria, Jake Epelle, dia sering dipinggirkan oleh rakan sekerja, dihalau keluar daripada parti, tiada yang ingin menjadikannya teman lelaki malah pernah dipecat hanya kerana penyakitnya itu.

Katanya, dia juga sukar untuk mencari seorang isteri untuk dijadikan teman hidup.

“Mungkin wanita itu sememangnya mencintai saya tetapi apabila berjumpa dengan keluarganya pasti mereka mereka akan menolaknya dengan sekeras-kerasnya,” katanya.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: