Friday, April 3, 2009

Dengarnya...: Apabila pelakon sibuk jadi penyanyi


SEJAK akhir-akhir ini Cik Normah tengok macam gelombang pelakon yang berlumba-lumba nak menjadi penyanyi sudah bermula semula. Satu masa dulu, memang gelombang itu cukup kencang. Namun ia reda seketika apabila penyanyi sebenar dapat menguasainya.

Bukannya Cik Normah tidak sokong minat pelakon yang hendak bergelar penyanyi, tetapi sebaik-baiknya biarlah yang betul-betul ada bakat menyanyi saja berbuat begitu.

Baru-baru ini Cik Normah berkesempatan menonton persembahan beberapa pelakon yang nak bergelar penyanyi. Pada mulanya memang Cik Normah tak sabar nak tengok persembahan mereka apabila muncul di pentas. Bagaimanapun, sebaik pelakon yang nak menjadi penyanyi tu buka mulut terus keseronokan Cik Normah merudum.

Bukan Cik Normah saja yang sakit telinga, beberapa mak cik yang berada di sebelah Cik Normah pun merungut apabila melihat si penyanyi 'wannabe' tu buka mulut. Walaupun mak cik itu tak memiliki ilmu yang mendalam dalam bidang nyanyian, tetapi mereka tak buta nada.

Cik Normah pun apa lagi sibuk memasang telinga mendengar perbualan beberapa mak cik tadi. Kata mereka, suara macam ini pun nak menyanyi ke? Lebih baik berlakon saja.

Bukannya apa, suara mereka yang sumbang sumbing itu hanya mencacatkan lagu yang indah. Harap tergedik-gedik atas pentas, tetapi suara entah apa-apa. Kalau Cik Normah memang tak sanggup rasanya nak berada di pentas yang disaksikan beribu-ribu orang dengan bakat yang tak berapa ada macam tu.

Maaflah, Cik Normah bukannya nak merendah-rendahkan kebolehan mereka. Tetapi Cik Normah sebenarnya kasihan melihat gelagat mereka ditertawakan. Nak kata rezeki mereka ini dalam bidang lakonan tak seberapa, Cik Normah tengok ligat saja. Sudah bakat mereka lebih cenderung kepada lakonan, lebih baiklah berlakon saja.

Tak payahlah menyanyi sebab penyanyi kita sekarang ini pun tengah sakit, dek kegawatan industri!

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: