Monday, September 19, 2011

Prestasi Mantap Aprilia Dorsoduro 750

Rekaan bentuk badan motosikal yang tampak garang dalam kelas supermotard.

BERKEMBANG dengan kolaborasi bersama Aprilia Racing, Dorsoduro 750 menggabungkan teknologi terbaik dalam dunia permotoran khususnya bagi kelas supersport dan supermotard. dengan gabungan itu terhasillah sebuah jentera yang berprestasi, istimewa, ekstrem yang mampu menaikkan imej penunggang.

Ringan, tangkas dan berkuasa, Dorsoduro 750 dipacu oleh enjin generasi terkini dalam kelasnya. Dengan janaan enjin V-twin 90°, ia mampu menandingi motosikal berkuasa tinggi yang sama kelas dengannya.

Keunikan casis dalam segmen supermotard menjadikan ia antara jentera keluaran Aprilia yang menjadi idaman bagi setiap peminat motosikal bagi segmen tersebut.

Ia direka khas untuk menjadikan jentera ini seimbang walau dalam apa jua keadaan dan memudahkan kawalan. Penulis berpeluang mencuba sendiri kehebatan jentera keluaran Aprilia ini.

Kedudukan enjin V-Twin 90 darjah memberi keunikan tersendiri.

Keseluruhan bagi penulis, motosikal ini boleh dikategorikan sebagai jentera yang sesuai untuk kegunaan dalam dan juga luar bandar. Kawalannya juga agak mudah dengan imbangan baik hasil daripada rekaan casis yang unik.

Sistem ekzos yang menggunakan 100 peratus stainless steel dengan sistem dua dalam satu menghasilkan bunyi yang mantap sesuai dengan rekaan bentuk luarannya yang unik dan nampak garang.

Berat kering jentera ini pula ialah 186 kilogram yang mana ia tidaklah terlalu berat dan boleh dikatakan berat normal bagi motosikal berkuasa tinggi khususnya dalam kelas supermotard.

Dengan kapasiti tangki minyaknya yang mampu menampung bahan api sebanyak 12 liter membuatkan jentera ini mampu pergi jauh hanya dengan satu isian tangki penuh sahaja.

Suntikan bahan api elektronik dengan kawalan pendikit elektronik memudahkan pemacuan jentera ini walaupun kuasa torknya agak tinggi iaitu 82Nm pada 4500 rpm sesuai dengan kelasnya.

Dengan janaan transmisi enam kelajuan ditambah pula enjin empat lejang V-Twin bersudut 90 darjah, jentera ini pasti memuaskan hati mereka yang meminati motosikal berkuasa tinggi dari segmen supermotard.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: