Thursday, September 29, 2011

Jangan malu guna Bilik Berkat


Nor Hisham Abdullah dan isteri, Noor Hayati Baharom menyemak Buku Panduan Haji semasa mengemas pakaian sebelum berlepas ke Tanah Suci, Selasa ini.


Di Tanah Suci, pelbagai kemungkinan boleh berlaku. Kisah perselisihan faham antara suami isteri juga acapkali kita dengar walaupun pasangan tersebut hidup rukun damai di Malaysia.

Antara sebabnya, masalah komunikasi antara suami isteri terutama bagi yang mengikut muassasah. Hal ini bukan sahaja melibatkan soal suami 'tertinggal' isteri semasa mahu ke Masjidil Haram atau Masjid Nabawi tetapi juga melibatkan hubungan intim suami isteri.

Eksekutif Bimbingan, Tabung Haji Travel & Services Sdn. Bhd. (THTS), Abdul Rahman Hamzah berkata, kes bermasam muka akibat ketiadaan hubungan intim suami isteri ini memang berlaku walaupun ramai yang malu bercakap mengenainya.

Katanya, berdasarkan pengalaman mengurus jemaah haji, ada suami yang jadi pemarah atau terganggu emosinya disebabkan masalah ini.

"Sebab itu, jemaah haji jangan malu berjumpa petugas Tabung Haji (TH) untuk menggunakan Bilik Berkat yang disediakan di hotel-hotel di Mekah.

"Tujuan disediakan bilik tersebut bagi membolehkan suami bersama dengan isteri sebelum bergerak ke Arafah.

"Ini penting supaya mereka bergerak ke Arafah dengan suasana ceria dan emosi yang stabil agar dapat melaksanakan ibadat dengan sempurna," katanya kepada Mega, baru-baru ini.

Abdul Rahman, 31, berpengalaman membimbing jemaah haji sejak tahun 2001 dan pernah bertugas dengan Darus Salam Holding di Brunei selama enam tahun iaitu sehingga tahun 2006.

Selepas menyertai THTS pada tahun 2007, lulusan Universiti Umm al-Qura', Mekah itu dilantik sebagai Penolong Timbalan Pengurus Maktab Haji di Mekah sehingga tahun 2008.

Seterusnya dilantik sebagai Timbalan Pengurus Maktab Haji di Mekah mulai tahun 2009 hingga sekarang.

Abdul Rahman juga menasihati jemaah haji agar tidak mensia-siakan waktu mustajab berdoa iaitu 30 minit sebelum terbenam matahari pada 10 Zulhijjah semasa berada di Arafah, Muzdalifah dan Mina.

Sebabnya, kata beliau, pada waktu itu gangguan syaitan amat hebat sehingga ramai jemaah 'disibukkan' dengan hal-hal lain.

"Ketika ini, jemaah berada dalam ihram tetapi masa ini jugalah ada jemaah yang sibuk nak mengambil makanan, ais krim dan sebagainya," jelas beliau.

Pada masa yang sama, Abdul Rahman mengingatkan jemaah yang menaiki penerbangan akhir ke Mekah supaya tidak berusaha mencukupkan umrah sunat tujuh kali dalam masa lima hari.

"Dikhuatiri perbuatan ini boleh menjejaskan kesihatan jemaah kerana mereka masih belum ke Arafah untuk wuquf dan melontar di Mina.

"Kalau hendak buat, boleh tetapi selepas selesaikan haji dulu," jelas beliau.

Oleh kerana kewajipan menunaikan haji itu barangkali sekali seumur hidup, elok juga jemaah mempersiapkan diri dengan doa-doa untuk dibawa ke Tanah Suci.

Abdul Rahman menyarankan agar doa itu ditulis sejak di tanah air dan anak-anak boleh membantu ibu bapa masing-masing dalam hal itu.

"Demikian juga, pastikan kita membawa sejadah, tasbih dan kasut sebagai persediaan di Mina semasa berada di Arafah untuk mengelak pecah pada tumit dan tapak kaki," katanya.

Seperti yang kita maklum, Tanah Suci adalah tempat mustajabnya doa dan juga tempat di mana pembalasan Allah itu boleh berlaku serta-merta, maka perlulah jemaah haji menjaga tingkah laku dan tutur kata agar tidak menyakiti orang lain.

"Berhati-hati dalam bercakap dan tengok apa yang berlaku tetapi jangan suka bagi ulasan," tambah beliau.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: