Friday, September 30, 2011

Susu kultur Yakult lebar pasaran ke Sabah


PENDUDUK di Sabah kini berpeluang menikmati minuman kesihatan Yakult sejak dipasarkan di negeri itu baru-baru ini.


MINUMAN kesihatan paling popular di benua Asia dan di seluruh dunia, susu kultur Yakult Ace kini melebarkan sayapnya ke Sabah.

Minuman yang mencecah jualan 30 juta botol sehari di 32 buah negara itu juga sudah berada di pasaran negeri di bawah bayu itu sejak 23 September lalu.

"Produk tersebut boleh didapati di semua 16 buah pasar raya Giant di Sabah termasuk 13 buah pasar raya di Kota Kinabalu dan sebuah pasar raya masing-masing di Tawau, Sandakan dan Semporna.

"Satu pek dengan 5 botol Yakult Aceisipadu 80ml sebotol dijual pada harga RM4.99," kata Pengarah Jualan dan Pemasaran Yakult (Malaysia) Sdn. Bhd. Hiroshi Hamada dalam satu kenyataan yang dikeluarkan oleh Yakult, Yakult (Malaysia) Sdn. Bhd.

Hamada menjangkakan, jualan minuman tersebut akan mencecah sebanyak 2,000 botol sehari atau 60,000 botol sebulan sebaik dilancarkan. Beliau juga menganggarkan jualan mencecah 5,000 botol sehari atau 150,000 botol sebulan dalam masa lima tahun akan datang.

Dilancarkan di Semenanjung Malaysia sejak tahun 2004, Yakult Ace kini popular dalam kalangan kanak-kanak dan juga orang dewasa, jualannya kini mencecah 250,000 botol sehari pada tahun 2011 di Semenanjung Malaysia sahaja. Selain Yakult Ace, minuman susu kultur versi kurang gula, Yakult Ace Light juga boleh didapati di Semenanjung.

Bagaimanapun, hanya produk Yakult Ace sahaja akan dipasarkan di Sabah buat masa ini.

Kesihatan usus

Menyentuh perancangan masa depan Yakult untuk meluaskan pasaran di Sabah dan Sarawak, Hamada mengulas: "Kami berbesar hati dapat menembusi pasaran di Sabah dan bekerjasama dengan pasar raya Giant.

"Kami ingin mengembangkan jenama kami setapak demi setapak dan berharap dalam masa lima tahun akan datang ini, Yakult dapat dinikmati oleh semua pengguna di Sabah dan Sarawak."

Kini menduduki tempat kedua tertinggi peratusan syer dalam pasaran susu kultur, Hamada yakin Yakult dapat menduduki tempat pertama dalam masa tiga tahun akan datang.

Sementara itu, Pengurus Perhubungan Awam dan Sains Yakult (M) Sdn. Bhd., Mazlyn Mena berkata, amalan minum minuman Yakult dapat meningkatkan kesihatan usus dan pertahanan badan terhadap penyakit.

"Strain Shirota iaitu probiotik di dalam minuman Yakult membantu menjaga dan melancarkan pergerakan usus, mengelakkan sembelit, cirit-birit dan keracunan makanan.

"Ia berfungsi meningkatkan bilangan bakteria baik dan mengurangkan bakteria berbahaya dalam usus kita," katanya.

Selain usus, probiotik juga mempunyai kesan positif pada sistem pertahanan badan terhadap jangkitan virus dan bakteria.

Kajian-kajian jangka panjang juga telah menunjukkan amalan mengambil Yakult mengurangkan risiko beberapa jenis kanser termasuk kanser usus besar, kanser pundi kencing dan kanser payudara. Faedah-faedah kesihatan ini telah terbukti secara saintifik melalui banyak kajian-kajian termasuk di negara-negara Jepun, Eropah dan Asia sepanjang 75 tahun lalu.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: