Friday, September 30, 2011

Rakyat Cuba sudah boleh jual beli kereta lama


ANTARA kereta lama yang
masih digunakan secara
meluas di Havana.


HAVANA - Pihak berkuasa Cuba membenarkan jualan kereta di antara individu mulai semalam, selepas diharamkan selama 50 tahun yang membuatkan negara komunis itu bagaikan muzium kereta-kereta vintaj.

Sebelum ini, rakyat Cuba hanya boleh menjual kereta yang dibina sebelum revolusi negara itu pada tahun 1959. Undang-undang baharu yang diterbitkan dalam Warta Rasmi itu dilihat sebagai sebahagian daripada siri pembaharuan yang dilakukan oleh Presiden Cuba, Raul Castro untuk mengurangkan kawalan kerajaan ke atas ekonomi dan menggalakkan perniagaan berskala kecil.

Undang-undang itu membolehkan pemindahan milik kenderaan dibuat bagi tujuan jual beli atau sumbangan dalam kalangan rakyat atau warga asing yang menetap di Cuba.

Bagaimanapun, rakyat biasa masih dilarang daripada membeli kereta baharu. Namun mereka yang membeli kereta buatan Rusia melalui majikan masing-masing sebelum tahun 1990 kini boleh menjualnya secara sah.

"Ini merupakan salah satu keputusan terbaik untuk rakyat. Kereta adalah keperluan, bukannya barang mewah," kata seorang penjual barang kemas, Angel Garcia, 40, yang memandu kereta era Soviet, Moskvich.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: