Friday, September 30, 2011

Keluarga sokong minat dan usaha Emi


SEBAHAGIAN daripada batu permata yang digunakan dalam pembuatan aksesori dawai.


KERAP KALI kita mendengar kisah jika seseorang anak teruna itu meminati bidang fesyen, kecantikan dan seni, pasti mendapat tentangan keluarga pada awalnya kerana ibu bapa lebih suka anak teruna mereka berkecimpung dalam dalam kerjaya yang lebih maskulin.

Namun, dalam kes Mohd. Hilmi atau Emi ini berlainan sekali kerana keluarganya memberikan sokongan penuh terhadap minatnya dalam bidang seni lebih-lebih lagi dalam bidang solekan dan seni gubahan wayar.

Ibunya, Mariam Mohamad, 55, memberitahu, minat anak sulungnya itu dalam seni gubahan dawai hanya bermula enam tahun lepas kerana Emi tidak menunjukkan minatnya ke arah seni ketika kecil.

"Cuma, mula-mula Emi mula minat dalam bidang solekan pada zaman remajanya dan selalu menyolek untuk majlis makan malam, pertunangan dan perkahwinan.

"Sejak menceburi seni gubahan dawai ini, Emi sentiasa ada idea-idea baharu," ceritanya kepada Kosmo!.

Tambahnya, minat mendalam Emi terhadap seni tersebut tidak tahu diwarisi daripada siapa kerana dirinya sendiri tidak begitu meminati bidang seni.


LOKET yang mendapat sentuhan seni Emi.


"Tidak tahu pula daripada mana dia warisi. Kalau diikutkan, saya tak reti sangat seni-seni ini kerana tangan keras.

"Kalau Emi tidak pulang ke rumah, saya tahulah yang dia tidur di studio seninya bagi menyiapkan kerja-kerja seni gubahan dawainya di sana," ujarnya ramah.

Selain Emi, adik perempuannya juga meminati bidang seni tetapi cabang yang berbeza kerana minatnya lebih menjurus kepada fesyen.

"Selaku ibu bapa, kita perlu sokong minat anak-anak dan bukannya paksa mereka melakukan sesuatu yang mereka tidak minat.

"Kebanyakan ibu bapa cenderung menyuruh anak-anak mengambil jurusan pilihan mereka sedangkan anak-anak meminati bidang lain," katanya.

Bagi mereka yang berminat untuk melihat hasil seni gubahan dawai ilham Emi, boleh mengunjungi blog Emi di emikaz.blogspot.com dan ke http://www.etsy.com/shop/EmiKaz?ref=seller_info bagi yang mahu membeli koleksi rekaannya.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: