Friday, September 30, 2011

Nyah pneumokokal daripada anak


BAKTERIA streptococcus pneumoniae di bawah pembesaran mikroskop.


PENYAKIT pneumokokal adalah jangkitan yang disebabkan oleh bakteria streptococcus pneumoniae yang juga dikenali sebagai pneumokokus. Ia boleh menyerang pelbagai bahagian tubuh, termasuk otak, paru-paru dan telinga dan menyebabkan penyakit yang serius dalam kalangan orang dewasa dan kanak-kanak.

Penyakit yang mudah berjangkit itu merebak melalui titisan yang dilepaskan ke udara melalui bersin, batuk atau hubungan rapat dengan orang yang dijangkiti. Ia lebih lazim terjadi dalam kalangan kanak-kanak berusia lima tahun ke bawah di Malaysia.

Menurut Pertubuhan Kesihatan Dunia (WHO), sebanyak satu juta kanak-kanak mati setiap tahun akibat penyakit pneumokokal di seluruh dunia. Kajian-kajian tentang penyakit pneumokokal di Malaysia menunjukkan bahawa pneumonia merupakan kejadian klinikal yang paling biasa kadar morbiditi namun penyebab kematian paling tinggi bagi bayi dan kanak-kanak kecil.

Siapakah yang berisiko tinggi?

Secara umumnya, sesiapa sahaja boleh dijangkiti penyakit ini. Antara kumpulan-kumpulan ini termasuk:

*Kanak-kanak yang berusia di antara 2 hingga 24 bulan terutama mereka yang mengalami masalah perubatan yang kronik seperti menghidap penyakit peparu (kecuali asma), jantung, buah pinggang atau hati.

*Orang dewasa yang berusia 65 tahun dan ke atas.

*Mereka yang menghidap kanser atau jangkitan HIV yang melemahkan sistem imun.

*Mereka yang mengalami kegagalan fungsi limfa, contohnya selepas pembuangan limfa dalam talasemia atau berikutan trauma.

Bahaya pneumokokus

Pneumokokus boleh mengakibatkan pelbagai jangkitan. Secara amnya, terdapat dua jenis penyakit pneumokokal iaitu penyakit invasif dan tidak invasif.

Penyakit invasif adalah lebih serius dan menyebabkan penyakit dalam organ utama atau dalam darah termasuklah:

Pneumonia pneumokokal

*Penyakit invasif pneumokokal yang paling lazim boleh bermula dengan demam dan diikuti rasa sejuk, batuk, sesak nafas, pernafasan laju, sakit dada dan kelesuan.

Bacteraemia (Jangkitan kuman dalam darah)

*Satu komplikasi serius yang berlaku apabila bakteria merebak dan menjangkiti darah.

*Jika tidak dirawat, ia boleh menjejaskan fungsi organ-organ utama yang menyebabkan kegagalan buah pinggang dan jantung selain menyebabkan kejutan septik. Kejutan septik mengakibatkan kehilangan fungsi atau kegagalan pelbagai organ dan boleh mengancam nyawa.


USAH memandang ringan akan penyakit ini kerana ia penyebab kematian tertinggi dalam kalangan kanak-kanak.


Meningitis (Radang lapisan

meninges otak dan saraf tunjang)

*Satu keadaan yang sangat serius apabila meninges disebut sebagai men-in'-jeez mengalami keradangan.

*Kanak-kanak yang dijangkiti menunjukkan gejala seperti sakit kepala yang teruk, muntah, demam tinggi, leher yang tegang, menjadi sensitif terhadap cahaya, kekeliruan dan rasa mengantuk.

*Jika tidak dirawati, komplikasi lain seperti sawan, rasa mengantuk yang bertambah dan koma.

*Meningitis mencatatkan salah satu daripada kadar kematian yang paling tinggi, dengan kebanyakan kes melibatkan kanak-kanak berusia setahun kebawah.

Kedua-dua bacteraemia dan meningitis merupakan penyakit yang boleh membawa maut dalam masa beberapa jam. Bayi dan kanak-kanak kecil menghadapi risiko yang lebih tinggi untuk dijangkiti penyakit ini kerana mereka mempunyai tahap antibodi yang rendah.

Sebaliknya, penyakit tidak invasif berlaku di luar organ-organ utama dan darah. Ini termasuk:

Otitis media (Jangkitan bahagian telinga tengah)

*Jangkitan ini biasanya berlaku bersama dengan jangkitan bahagian atas saluran pernafasan, seperti selesema.

*Kanak-kanak boleh mengalami sakit telinga, kesukaran tidur, kesukaran mendengar atau bertindak balas terhadap bunyi, hilang keseimbangan, sakit kepala, demam dan cecair atau nanah mengalir keluar dari telinga.

*Otitis media yang kerap akan mengakibatkan komplikasi yang serius seperti masalah pendengaran, perkembangan pertuturan yang lambat dan penyebaran jangkitan ke tisu-tisu yang berhampiran seperti otak.

Sinusitis (Jangkitan sinus)

*Pneumokokus boleh menyebabkan keradangan sinus dan rongga hidung. Seseorang itu boleh mengalami sakit kepala, tekanan di bahagian muka, tekanan, kesakitan, demam, hingus yang berwarna kuning dan kehijauan, hidung tersumbat, sakit kerongkong atau batuk.

Pencegahan

Pengamalan tabiat kebersihan yang baik di rumah dan di pusat jagaan kanak-kanak boleh membantu membendung penyebaran penyakit ini. Melatih anak anda untuk membersih tangannya dengan teliti apabila tangan kotor adalah amalan yang baik selain menghindari perkongsian cawan, sudu dan garpu. Pusat jagaan kanak-kanak juga perlu memastikan kanak-kanak yang kurang sihat tidak menghadiri pusat jagaan kerana kanak-kanak adalah lebih cenderung untuk dijangkiti akibat pendedahan yang meningkat kepada bakteria.

Walaupun penyakit pneumokokal boleh dirawati dengan antibiotik, ia berkemungkinan sudah terlambat dan kebanyakan kes penyakit pneumokokal invasif yang membawa maut boleh sebenarnya dicegah dengan vaksinasi.

Vaksinasi amat disyorkan untuk mencegah penyakit pneumokokal invasif dalam kalangan kanak-kanak, terutamanya kanak-kanak berusia dua tahun ke bawah.

Terdapat dua jenis vaksin terhadap penyakit pneumokokal iaitu vaksin polisakarida dan vaksin konjugasi. Vaksinasi adalah cara utama dalam pencegahan banyak penyakit, dan seterusnya mengelakkan penyakit, ketidakupayaan dan kematian yang tidak perlu.

Ibu bapa mungkin berasa risau tentang kesan sampingan yang mungkin timbul akibat daripada vaksinasi, yang biasanya sedikit dan minor pada dasarnya. Vaksinasi masih merupakan pengawal terbaik terhadap penyakit yang berpotensi untuk membunuh atau menyebabkan kecacatan berjuta-juta kanak-kanak dan orang dewasa untuk seumur hidupnya.

Anda mempunyai pilihan untuk mengelakkan kematian dan komplikasi yang serius; tingkatkan kuasa terhadap pneumokokus hari ini!

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: