Friday, September 30, 2011

Loji penapisan minyak Shell di Singapura terbakar

ASAP tebal dapat dilihat dengan jelas di Pulau Bukom selepas fasiliti minyak itu terbakar.


SINGAPURA - Sebuah loji penapisan minyak utama Shell milik syarikat tenaga gergasi Anglo-Dutch terbakar dan membuatkan anggota bomba bertungkus-lumus untuk memadamkannya.

"Kami percaya ia adalah kemalangan. Satu siasatan penuh akan dilakukan sebaik saja api berjaya dipadamkan," kata wakil syarikat tersebut dalam satu kenyataan.

Kebakaran tersebut bermula semalam di kilang penapis Shell di Pulau Bukom yang terletak lima kilometer dari Singapura. Pegawai yang tidak terlibat diarahkan keluar dari tempat tersebut.

Seramai 100 orang anggota bomba dari Pasukan Pertahanan Awam Singapura (SCDF) dan 250 pegawai terlatih Shell berusaha sepanjang malam untuk memadamkan api.

Loji tersebut merupakan pusat penapisan minyak Shell terbesar di dunia dari segi kapasiti penyulingan bahan mentah, menghasilkan bahan api, pelincir dan bahan kimia khusus dengan kebanyakannya untuk dieksport.

Menurut Shell, seorang anggota bombanya mengalami cedera ringan, sementara lima orang lagi anggota bomba berdepan masalah kesihatan lain.

SCDF turut menggunakan 21 buah pesawat pembawa air untuk menyejukkan kawasan kebakaran bagi mengelakkan tangki simpanan berhampiran terdedah kepada suhu tinggi.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: