Friday, September 30, 2011

Filem Ombak Rindu bakal cetus fenomena

Selepas kejayaan filem Lagenda Budak Setan (LBS) yang memberi impak sebagai sebuah filem drama percintaan yang pecah panggung, mendorong pihak Tarantella Pictures untuk meneruskan fenomena mengadaptasi novel ke medium filem.

Jalan cerita dan konfliknya agak melankolik dengan kisah perjalanan hidup dan percintaan yang disulam dengan emosi dan tragis dalam novel karya Fauziah Ashari yang dihasilkan kira-kira 12 tahun lalu, begitu menarik perhatian Tarantella untuk diadaptasikan.

Cerita yang membawa tema drama percintaan ini memulakan penggambarannya mulai pertengahan Julai tahun lalu, menggunakan lokasi sekitar Kuala Lumpur, Alor Setar, Yan, Kuala Kerpan, Langkawi, Padang Besar (Perlis) dan Danok (Thailand). Ombak Rindu yang ditangani Osman Ali ini, diterajui oleh Aaron Aziz sambil diapit dua aktres terkenal tanah air, Lisa Surihani dan Maya Karin.

Jika Sharad Sharaz sudah berjaya mengangkat novel LBS ke filem, kejayaan itu mahu diulang oleh Osman Ali untuk percaturan terbarunya ini.

Bagi Osman Ali, yang juga antara pembaca naskah tulisan Fauziah itu, mengakui tawaran mengangkat karya sarat emosi itu ke medium lebih luas sebagai cabaran besar untuknya menterjemah pengorbanan cinta wanita dari sisi berbeza.

“Umpama orang mengantuk disorongkan bantal, saya menyahut cabaran Sharad Sharan selaku penerbit untuk menggarap novel yang diikuti ramai peminat.

Kisahnya masih menjurus kepada pergolakan hidup Izzah, kemelut dalam diri Hariz, kini merasai cinta isterinya itu selain tersepit antara permintaan keluarga dan kemahuan diri. Bagaimana pun, kronologi kisah masih tiada perubahan, cuma ia lebih sarat dengan emosi,” katanya.

Osman mengakui, antara cabaran lain adalah ‘meMelayukan’ aktres berdarah kacukan, Maya Karin yang menunjangi filem ini baik dari segi karakter, penampilan mahu pun lenggok percakapannya malah dalam kisah ini Izzah dizahirkan bertudung selain pandai mengaji.

Pengarah ini menggunakan kepakaran Ellie Suriati sebagai pembimbing barisan pelakon untuk membentuk Maya sebagai Izzah serta ‘melarikan’ Lisa Surihani dengan karakter gadis agresif dan ia tidak sesukar disangka, malahan menakjubkan apabila masing-masing cukup menyerlah.

“Kami sengaja meletakkan Maya sebagai gadis kampung manakala, Lisa menjadi agresif untuk mencari kelainan kerana sebelum ini belum pernah mereka mendapat watak yang sangat kontras. Karakter berlawanan ini antara warna yang menyerlahkan lagi perjalanan Ombak Rindu.

“Selain watak, keutamaan saya adalah syot cantik namun bagi saya antara momen yang cukup mencabar adalah penggambaran di tengah laut di Langkawi di mana satu kren besar di pasang semata-mata mahu mengambil sudut terbaik babak dalam kapal layar,” katanya mengenai filem yang mengambil masa 45 hari untuk disempurnakan itu.

Osman yang mengakui cukup teruja dengan pembikinan Ombak Rindu menyatakan Izzah sebagai simbolik nasib kaum wanita yang sering menjadi mangsa keadaan, ingin dicintai namun perasaan itu kadang-kadang menuntut pengorbanan yang tidak berpenghujung.

Cinta dan kasih sayang masih merupakan tema pokok dalam kisah yang menyayat hati ini. Bermula dari zaman remaja Izzah di kampung, berdepan dengan masalah hidup dan keluarga, sehinggalah ke alam perkahwinannya tdilanda masalah.

Kegadisannya direnggut lelaki durjana akibat sikap tidak bertanggungjawab bapa saudaranya yang menjualnya dek kerana hutang judi.

Sebagai perempuan, Izzah juga mendambakan kasih sayang sejati. Apakah Izzah memang dilahirkan untuk menderita selamanya? Masih adakah cinta untuk dirinya? Saksikan apa yang berlaku selanjutnya di pawagam 1 Disember ini.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: