Sunday, April 11, 2010

Risau minyak ikan tercemar




Isteri saya sedang hamil 4 bulan. Soalan saya adakah DHA sesuai untuk diambil pada masa begini dan ada kerisauan mengenai kemungkinan sumber ikan yang tercemar?

Jawapan

Asid dokosaheksanoik (DHA) dijumpai dalam membran-membran sel di seluruh tubuh, namun konsentrasi yang lebih tinggi dan paling penting untuk fungsi otak, mata dan saraf-saraf. Ia penting semasa kehamilan apabila otak, mata dan saraf-saraf . Janin akan bergantung sepenuhnya kepada ibu mereka untuk mendapatkan nutrien, maka dengan itu wanita hamil seharusnya mengambil jumlah DHA yang mencukupi untuk membolehkan perkembangan otak dan mata yang sepenuhnya.

Pengambilan zat makanan yang baik semasa kehamilan dan penyusuan boleh memberi kesan kepada perkembangan kanak-kanak di kemudian hari. Kajian mendapati kanak-kanak yang dilahirkan oleh ibu yang mengambil DHA semasa hamil dan penyusuan memiliki tahap kecerdasan dan pencapaian yang lebih baik dalam ujian pada usia 4 tahun berbanding dengan kanak-kanak yang dilahirkan oleh ibu yang tidak mengambil DHA.

DHA paling diperlukan semasa trimester ketiga kehamilan, iaitu apabila perkembangan otak janin mengalami perkembangan yang pesat. Namun, pengambilan boleh juga dimulakan pada trimester kedua iaitu apabila janin sudah stabil. Sebarang kekurangan zat semasa trimester kedua boleh dilihat dalam susu ibu selepas bayi dilahirkan.

Ramai yang risau tentang sumber ikan yang tencemar. Oleh itu pilihlah sumber ikan (seperti tuna yang kaya DHA) yang diuji dari persekitaran yang terpilih serta pengedar yang mempunyai reputasi baik. Kombinasi sekitar dua puluh tujuh peratus DHA dan tujuh peratus EPA adalah menyamai kandungan dalam susu ibu dan ideal untuk makanan untuk minda untuk wanita hamil dan ibu menyusu.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: