Friday, April 30, 2010

Bengkel buat roti dapat sambutan


Chef Peter Lim Fong Mun tekun memberi penerangan kepada para peserta bengkel.


KARAKTERNYA nampak kasar dan garang tetapi semakin lama mengenali lelaki ini, dia sebenarnya mudah mesra malah pandai buat lawak.

Lebih penting dia tidak lokek ilmu untuk dikongsi bersama para peserta yang mengikuti bengkel membuat roti pada petang itu.

"Kalau saya lokek ilmu macam mana mahu ajar orang. Lagi pun lebih ramai orang pandai lebih bagus," katanya dalam pelat Cinanya.

Kemas dengan 'uniform' putih rasminya, Chef Peter Lim Fong Mun atau lebih mesra dengan panggilan Chef Peter, nampak cukup profesional dan tahu apa yang dilakukan.

Dapur Lam Soon yang terletak di Kompleks Lam Soon, Senai, Johor, umpama gelanggang tempat dia menampilkan kemahiran dan kebolehan.

Sesekali dapur yang lengkap dengan segala peralatan moden itu bergema dengan derai ketawa para peserta bengkel gara-gara lawak selamba Chef Peter.

"Yis dia tak kawan dengan garam. Kalau awak campur nanti yis merajuk tak mahu naik," selorohnya.

Nyata dia punya cara tersendiri untuk menyampaikan petua-petua masakan yang dikutip hasil pengamatannya selama 25 tahun dalam bidang masakan khususnya pembuatan roti dan produk bakeri

Menurut Peter, sebenarnya banyak petua memasak yang tidak boleh diperoleh dalam buku sebaliknya sekadar menggunakan logik akal yang terbit ketika sedang memasak.

Sebab itu katanya, dia lebih gemar mengendalikan kelas masakan yang disertakan dengan praktikal (hands on) dan bukannya sekadar teori.

"Macam hari ini para peserta bukan saja diberi nota tetapi bahan masakan yang lengkap untuk mereka buat sendiri," katanya sambil jari menuding seorang peserta agar menambah kelajuan pada mesin penguli doh.

Menurutnya, membuat roti sebenarnya mudah kalau doh asasnya dibuat dengan betul dan mengikut peraturan yang tepat.

"Daripada satu doh asas ini boleh dibuat macam-macam jenis roti. Hari ini saja dengan satu doh ini kita dapat buat tiga atau empat roti termasuk roti krim, cheese stick, roti sosej dan roti kacang walnut.

"Apa yang penting ikut sukatan dan peraturan yang betul supaya roti betul-betul lembut dan teksturnya halus," katanya.

Sebagai Eksekutif Kanan Institusi & Perkhidmatan Makanan di Lam Soon Edible Oils Sdn. Bhd., Chef Peter berperanan mempromosikan penggunaan produk jenama Diasy seperti marjerin, lelemak dan produk barkeri lain.

Dia juga bertanggungjawab mengendalikan pelbagai bengkel memasak untuk pengusaha-pengusaha barkeri dari di dalam mahu pun luar negara.

Bagi memenuhi tugas itu, dia mengakui, perlu sentiasa peka dengan trend dan teknik terkini dalam industri yang diceburi.

Selain itu dari semasa ke semasa dia turut membangunkan resipi-resipi baru untuk diterbitkan dalam risalah-risalah resipi yang dihasilkan Lam Soon untuk pengguna.

Dalam pada itu, bagi yang ketinggalan mengikuti tunjuk ajar dan celoteh Chef Peter, tidak perlu berasa terkilan kerana Bengkel Eksklusif Mega Bersama Daisy akan diteruskan dengan beberapa siri berikutnya.

Paling hampir pada 19 Jun ini iaitu untuk Bengkel Kek Cawan dan Donut di mana peserta berpeluang untuk belajar menyediakan sendiri donat kegemaran mereka mengikut dekorasi masing-masing.

Ini akan diikuti dengan Bengkel Roti dan Pasta Berkhasiat (10 Julai); Biskut Hari Raya (31 Julai); Kek Dan Biskut Hari Raya (7 Ogos) dan Pai dan Tat Manis (9 Oktober).

Kesemua bengkel diadakan di Kompleks Lam Soon, di Senai, Johor. Yuran sebanyak RM125 hingga RM200 dikenakan mengikut siri-siri tertentu.

Peserta yang berminat boleh membuat pembayaran tunai semasa pendaftaran atau dengan menghantar borang yang tertera di bawah ke pejabat Utusan Malaysia dengan menandakan siri bengkel yang ingin disertai.

Penyertaan adalah terhad kepada 50 peserta terawal. Keterangan lanjut hubungi Jabatan Pengurusan jenama di talian 03- 92877777 atau email kepada lieya@utusan.com.my/dino@utusan.my.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: