Friday, April 30, 2010

Pelajar terbaik SPM terima biasiswa Kijang Emas untuk teruskan pelajaran


Dari kiri NUR Shuyada Muhamad Hu May Khei, Nilam Devi Nath, Gladys Tan Yee Kim dan Ameenah Azman gembira menerima Biasiswa Kijang Emas Bank Negara Malaysia di Kuala Lumpur, semalam.


KUALA LUMPUR 29 April - Lima penerima Biasiswa Kijang Emas Bank Negara menganggap biasiswa yang diterima telah membuka peluang kepada mereka untuk meneruskan pelajaran ke peringkat lebih tinggi.

Menerusi biasiswa yang diperkenalkan sejak 2005 itu, pelajar terpilih berpeluang menyambung pelajaran dalam bidang yang diminati di universiti-universiti terkemuka di luar negara.

Salah seorang penerima, Ameenah Azman, 18, berkata, beliau bersyukur dengan anugerah itu dan akan memanfaatkan biasiswa itu dengan sebaik mungkin demi mencapai cita-citanya untuk bergelar akauntan.

Selain Ameenah, empat lagi yang turut terpilih termasuklah Pelajar Terbaik Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) tahun lepas, Gladys Tan Yee Kim yang akan ke Amerika Syarikat untuk menuntut dalam bidang psikologi.

Tiga lagi penerima ialah Nur Syuhadah Muhamad, Hu May Khei dan Nilam Devi Nath yang akan ke Britain untuk mendalami bidang perubatan.

Ameenah, bekas pelajar Kolej Tunku Kursiah, Seremban yang memperoleh 10 A+ berkata, beliau sangat menghargai biasiswa yang diterimanya itu kerana tidak mahu nasib malang ibu saudaranya berulang.

Kata gadis itu, ibu saudaranya adalah seorang pelajar cemerlang tetapi tidak dapat melanjutkan pelajaran kerana kekangan kewangan dan gagal mendapat biasiswa.

"Walaupun pernah bergelar pelajar pintar, nasib tidak menyebelahi makcik saya kerana dia kini hanya bekerja di kantin sekolah.

"Jika dia berpeluang mendapat biasiswa dahulu, mungkin dia kini telah bergelar pegawai tinggi di mana-mana sektor,'' tegas gadis tersebut ketika menceritakan kisah hidup ibu saudaranya itu.

Terdahulu, Gabenor Bank Negara, Tan Sri Zeti Akhtar Aziz berkata, sejak diperkenalkan, seramai 26 pelajar cemerlang telah berpeluang belajar di luar negara dalam pelbagai bidang.

"Pemberian biasiswa ini merupakan komitmen Bank Negara untuk mengasah bakat-bakat muda yang dimiliki oleh negara.

"Selain itu, ia juga bertujuan meningkatkan pembangunan modal insan yang penting untuk kemajuan negara pada masa depan," katanya.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: