Thursday, April 29, 2010

Memalukan

KULIM - Memalukan. Itulah gelagat dua gadis Melayu berusia 16 dan 21 tahun yang ditangkap sedang berseronok-seronok dengan lelaki bukan Islam di sebuah lounge tersorok di Taman Bersatu, di sini, kira-kira jam 11 malam kelmarin.

Selain berkelakuan kurang sopan, beberapa gelas minuman keras turut didapati di meja mereka.

Jurucakap Pejabat Agama Daerah Kulim (PADK) berkata, remaja itu disyaki berkhidmat sebagai peneman (GRO) pelanggan lounge itu yang kedudukannya tersembunyi di belakang sebuah salun.

“Kami menyerbu lounge ini selepas mendapat aduan awam. Premis ini kelihatannya seperti menempatkan sebuah salun namun di bahagian belakangnya terdapat lounge.

“Keadaannya membuatkan kita berasa sangsi, pemiliknya mungkin turut menyediakan khidmat GRO berikutan beberapa sofa ditemui di dalam bilik tersorok,” katanya.

Ketika serbuan itu, terdapat kira-kira 20 pelanggan sedang beristirahat di ruang tersebut.

Jurucakap PADK berkata, seorang daripada remaja yang ditangkap itu mengaku pernah ditahan tiga kali kerana bersekedudukan dengan majikannya yang bukan Islam.

“Remaja 16 tahun itu pula mengaku pernah diminta oleh keluarganya pulang ke kampung tetapi dia enggan berbuat demikian,” katanya.

Dua gadis berkenaan dibawa ke Balai Polis Kulim untuk diambil keterangan sebelum ditahan di lokap Balai Polis Lunas.

Majikan mereka pula diberi notis supaya hadir ke pejabat PADK untuk memberi keterangan selain membayar wang jaminan bagi dua pekerjanya itu tetapi dia enggan.

Menurutnya, kedua-dua remaja itu akan disiasat mengikut Skesyen 5 Enakmen Jenayah Syariah Negeri Kedah 1988 kerana berkelakuan sumbang di tempat awam yang boleh menyebabkan mereka didakwa dan didenda hingga RM1,000 atau enam bulan penjara atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: