Thursday, April 29, 2010

Haliza Tiada Niat Menyeksikan Diri Dalam Andartu Terlampau…

Haliza melakonkan watak utama, Nikki atau Nik Melati Sukma dalam filem Andartu Terlampau...21 Hari Mencari Suami!.

BANYAK perkara yang bermain di fikiran tatkala selesai menonton pratonton filem Andartu Terlampau… 21 Hari Mencari Suami! di Cathay Cineplex Damansara semalam.

Bermula daripada garapan cerita yang hampir menyerupai beberapa filem romantik komedi Hollywood mengisarkan tentang wanita yang mendapat pelbagai cabaran ketika mencari pasangan hidup. Namun terbalik pula dalam filem Andartu Terlampau…, ia mengisahkan tentang Nikki atau nama sebenarnya Nik Melati Sukma mendapat desakan keluarga untuk berkahwin.

Sehinggalah cara berpakaian pelakon utamanya, Haliza Misbun yang melakonkan watak Nikki. Mungkin dia memakai seluar pendek dan baju singlet bagi menyesuaikan dengan watak remaja yang dilakonkan.

Ada juga babak-babak yang agak seksi dan berani seperti menampakkan pangkal payudara.

Haliza ketika majlis pratonton filem itu di Cathay Cineleisure Damansara semalam.

Namun, menurut Haliza, dia tiada niat untuk menyeksikan diri. Alasannya, dia gagal membaca fikiran pengarahnya, Din CJ ketika melakonkan babak yang memintanya memakai gaun seksi itu.

“Saya tiada niat untuk menyeksikan diri. Waktu itu saya tiada gambaran syot bagaimana yang diinginkan oleh pengarah. Kalau saya tahu dia mahu ambil syot dari atas, sudah tentu saya tak akan pakai (gaun).

“Jika rasa babak itu keterlaluan, Lembaga Penapisan Filem (LPF) akan memotong (babak yang tidak sepatutnya) tetapi filem ini lulus bersih,” ujar penerbit dari Big Productions Sdn Bhd itu.

Bukan soal seksi sahaja, ada juga yang berpendapat, pakaian yang dipakai oleh Haliza di hari pernikahannya dengan Omar Shariff (Fahrin Ahmad) tidak sepadan dengan pakaian pasangannya.

Jelas Haliza, memang dia sengaja memikirkan tentang ketidaksesuaian itu bagi menunjukkan pertembungan yang berlaku antara dua individu itu.

“Cara Nikki berpakaian pengantin yang serba tidak kena dengan pengantin lelaki itu merupakan petunjuk yang dia sebenarnya belum bersedia untuk berkahwin tetapi terpaksa menerima lelaki itu. Jadi sebab itu dia buat tetapi tidak ikhlas,” beritahunya.

Apabila membaca perkataan andartu atau anak dara tua, ramai yang meneka cerita itu ditujukan kepada Haliza yang masih membujang sehingga kini.

Walaupun bunyinya agak sinis, dia tidak menafikan cerita itu merupakan luahan hatinya mewakili wanita yang berstatus andartu.

“Apabila berjumpa dengan kawan-kawan yang senasib dengan saya, ramai yang mengeluh susah untuk mencari suami sehingga ada yang enggan pergi mana-mana majlis kahwin.

“Bagi saya, bukan mudah untuk mencari lelaki yang benar-benar berkualiti. Tetapi agak keterlaluan pula jika saya katakan lelaki di luar sana semuanya tidak berguna.

“Yang penting, saya buat filem ini untuk memberitahu yang kami bukannya sengaja memilih untuk tidak berkahwin tetapi disebabkan sukar mencari keserasian dengan lelaki,” jelasnya lagi.

Namun dia mengaku hanya dalam tidak lebih 25 peratus jalan cerita filem itu menyentuh tentang pengalaman dirinya.

Haliza sangat optimis filem yang akan ditayangkan di pawagam mulai 20 Mei ini akan mendapat sambutan baik.

Selain Haliza, filem edaran MIG Productions itu turut membariskan pelakon terkenal seperti Awie, Azhar Sulaiman, Fizo Omar, Datuk Rahim Razali, Datuk Jalaluddin Hassan, Maimon Muttalib, Abby Abadi dan Erra Fazira termasuk penampilan istimewa pelakon Indonesia Ari Wibowo.

1 comment:

  1. ah takde niat konon..alasan tak bleh pkai lgsg! hbs ape yg ko buat gune niat?....

    ReplyDelete

Tinggalkan Komen Anda Sini: