Sunday, April 11, 2010

Air isotonik bukan ubat demam




Ibu mengandung berisiko

1) Adakah ibu mengandung menghadapi masalah jika dijangkiti denggi?

2) Apakah penyelesaian untuk ibu dan kandungannya, adakah rawatannya sama seperti pesakit denggi yang lain?

Saiful, Alor Setar, Kedah.

Dr. Malik

1) Ya, risiko menghadapi masalah untuk ibu mengandung adalah tinggi kerana ianya boleh melibatkan 2 nyawa jika berlaku pendarahan dalaman.

2) Rawatannya sama seperti pesakit lain, Cuma perlu diberi lebih perhatian untuk mengatasi masalah yang mungkin timbul.

Denggi boleh membunuh

1) Berapa lamakah selepas demam seharusnya saya berjumpa doktor semula untuk mengetahui sama ada saya menghidap demam denggi atau tidak?

2) Selain demam, apakah tanda-tanda lain demam denggi?

3) Benarkah demam denggi boleh membunuh?

Azie, Seremban, Begeri Sembilan

Dr. Malik

1) Seharusnya jumpa dalam dua-tiga hari pertama terutama jika demam adalah teruk dan tidak seperti demam biasa.

2) Perlu berwaspada terhadap ruam merah yang timbul dan jika mengalami kelemahan membuatkan seseorang tidak larat bangun atau membuat aktiviti-aktiviti harian.

3) Sememangnya boleh.

Denggi perlu rawatan segera

1) Apakah yang perlu saya lakukan jika anak saya diserang demam denggi?

2) Bagaimana dengan pemakanan anak saya?

3) Benarkah dengan minum air yang mengandung isotonik boleh bantu menyurutkan demam anak saya.

Zie, Selayang, Kuala Lumpur

Dr. Malik

1) Perlu mendapatkan rawatan doktor dengan segera dan mengikut arahan doktor yang merawat.

2) Perlu tumpukan perhatian kepada kandungan dalam badan, jadi kenalah meminum air sebanyak mungkin. Jikalau tidak dapat makan pada beberapa hari pertama demam, bukanlah masalah besar.

3) Tidak, air isotonik hanya membantu seperti air jernih biasa. Air bukanlah ubat untuk menyurutkan "demam".

Lenguh badan tanda denggi

1) Adakah demam denggi bermula dengan sakit kepala?

2) Benarkah mereka yang diserang denggi mengalami lenguh-lenguh badan?

3) Jika saya pergi berurut untuk mengilangkan lenguh tersebut, adakah ia memberi kesan kepada saya?

Zaki, Shah Alam, Selangor

Dr. Malik

1) Tidak semestinya, hanya boleh bermula dengan demam dan sakit-sakit sendi dan badan juga.

2) Ya.

3) Tidak, harap jangan pergi berurut kerana ia boleh menyebabkan lebam dan pendarahan didalam otot jika urutan dibuat secara "kasar".

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: