Friday, September 2, 2011

JU musim II pada 24 Okt.


Penggambaran di Bir Ali untuk bermiqat sebelum menunaikan umrah pada 1 Ramadan lalu.


RANCANGAN realiti televisyen Jemputan Umrah (JU) yang dimulakan pada tahun 2008, kini memasuki musim kedua. Sejak diperkenalkan, Astro Oasis menerima puluhan ribu permohonan sebagai tetamu Allah.

Ini diakui oleh Pengurus Saluran Astro Oasis, Izelan Basar kepada Utusan Malaysia semasa mengiringi kumpulan pertama peserta JU musim II menunaikan umrah.

Tahun ini, sebanyak enam pasangan yang bertuah dipilih sebagai penerima JU. Kumpulan pertama terdiri daripada tiga pasangan berlepas ke Mekah pada 26 Julai hingga 7 Ogos manakala kumpulan kedua juga tiga pasangan berlepas pada 6 Ogos sehingga 16 Ogos.

Izelan berkata, disebabkan bilangan permohonan yang banyak, pihaknya terpaksa membuat saringan yang agak ketat.

"Kriteria utama pemilihan adalah mereka yang unik dan yang betul-betul memerlukan JU. Program ini akan ke udara di Astro Oasis pada 24 Oktober 2011 selama tiga bulan," katanya.

Lebih istimewa, kesemua peserta JU dapat merasai Ramadan di Mekah dan Madinah berbanding JU siri pertama sebelum ini.

Izelan memberitahu, pihaknya tidak menghadapi masalah mendapatkan penaja untuk JU.

Katanya, penaja utama adalah Tabung Haji Travel and Services (THTS) yang membiayai tiket penerbangan, penginapan, pengangkutan di Tanah Suci dan makan-minum peserta.

"Adalah diharap doa para peserta di depan kaabah dimakbulkan Allah terutama bagi yang mahu berhijrah ke arah lebih baik.

"Sebagai penonton, kita juga dapat belajar daripada pengalaman dan perkongsian kisah mereka," jelasnya.

Sementara itu, Cipta Asia Motion Sdn. Bhd. sekali lagi diberi tanggungjawab menerbitkan program Jemputan Umrah (JU) siri II 2011.

Ia berikutan kejayaan syarikat penerbitan milik bumiputera itu menghasilkan 54 episod JU pada tahun 2008.

Kali ini, Cipta Asia diberi tanggungjawab menerbitkan 13 episod JU 2011 yang mana rakamannya diadakan di Malaysia, Madinah dan Mekah.

Ketua Pegawai Eksekutif Cipta Asia, Nik Nasrulddin Ab. Hamid berkata, rakaman terbahagi kepada dua iaitu episod pengenalan diri yang dibuat di Malaysia dan pengembaraan ibadah umrah untuk episod kedua.

Katanya, konsep JU 2011 adalah menceritakan pengalaman penerima umrah semasa di tanah air, Mekah dan Madinah.

"Tujuan utama adalah mengajak lebih ramai umat Islam di Malaysia menunaikan umrah selepas mereka menyaksikan suasana di Tanah Haram Mekah dan Madinah," katanya.

Cipta Asia ditubuhkan pada tahun 2006 di mana ketika itu operasinya tertumpu kepada kerja-kerja penyuntingan pasca penerbitan.

Penglibatan dalam penerbitan bermula pada tahun 2007 apabila menghasilkan dokumentari Anak Gemilang Malaysia untuk Astro.

"Alhamdulillah, krew kami sudah ada pengalaman membuat penggambaran di Mekah dan Madinah jadi tidak banyak masalah.

"Lagipun yang selalu diingatkan adalah kita bekerja sambil beribadah agar rakyat Malaysia dapat mengikuti rancangan ini apabila disiarkan Oktober ini," jelas anak kelahiran Kota Bharu, Kelantan itu.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: