Sunday, April 28, 2013

Wawa enggan cakap Sabah

WAWA ZAINAL


COMEL dan genit orangnya, rambut panjang mengurai, kulit pula putih melepak. Tambahan pula, berlakon pun makin hari makin matang. Pendek kata, Wawa Zainal memang ada pakej untuk jadi selebriti.
Selama ini Diva jarang pula dengar tak manis tentang Wawa, mungkin itu antara sebab kenapa nama Wawa sekarang tengah meletup-letup. Tapi baru-baru ini, Diva cuma rasa pelik pula setelah ada mulut jahat yang bercerita pasal sikap Wawa.
Kata sumber itu, dia teruja bertemu dan bersemuka dengan Wawa dalam satu acara hiburan. Tambah teruja lagi, mereka sebenarnya dari Sabah, tak tahulah sama ada dari daerah Lahad Datu, daerah asal Wawa atau tidak.
Hendak dijadikan cerita, sumber Diva tadi pun tukar lidahnya jadi 'lidah Sabah', sudah sah-sah satu negeri.
Harapan dia, Wawa akan sambut salam Sabah itu dengan bercakap dialek Sabah macam dia juga.
Malangnya, Wawa buat muka selamba dan tak pedulikan dialek Sabah yang sebutir-sebutir masuk telinganya. Kata sumber itu kepada Diva, puaslah dia cakap Sabah tapi Wawa tetap balas balik macam dialek Sabah itu tak beri apa-apa kesan kepada dirinya.
Sudah terbiasa dengan cakap Kuala Lumpur agaknya, sumber Diva itu pun satu hal. Budak Wawa itu artis, mungkin dia anggap percakapan mereka itu cukup formal, jadi kalau nak diterjemahkan dalam dialek Sabah, bunyinya agak lain pula.
Diva teringat sahabat Diva yang asalnya dari satu daerah di Malaysia, tapi kalau ditanya asal kelahirannya, cepat-cepat dibilangnya asal dari Jerman. Nak tahu kenapa, kalau dia bercakap dialek daerahnya ibarat sama juga dia cakap bahasa Jerman, jarang anak Kuala Lumpur nak faham.
Diva: Ramai artis sudah rancang balik mengundi di daerah kelahiran masing-masing.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: