Tuesday, April 30, 2013

Drama 'Karlos' Papar Contoh Sebenar Kes Buli

Baisan pelakon drama Karlos
PETALING JAYA: Drama rantaian Karlos yang bersiaran di TV3 adalah contoh yang memaparkan bagaimana kes buli melibatkan golongan remaja dan pelajar sekolah sebenarnya berlaku.
Pengarahnya, Feroz Kadir berkata, dengan adanya drama berkenaan masyarakat tidak akan menyalahkan karya-karya seperti itu sebagai punca gejala sosial tersebut berlaku.
"Menerusi drama ini, kami menunjukkan punca remaja menghadapi masalah gejala sosial di mana ia sebenarnya bermula dari rumah, terutamanya bagi mereka yang mempunyai masalah keluarga.
"Kita merakamkan aksi ganas untuk dijadikan pengajaran dan iktibar terhadap akibatnya yang buruk.," katanya menerusi dalam sidang media drama berkenaan di restoran Bora Asmara, Sungai Penchala, di sini, Isnin.
Karlos mengisahkan perjalanan hidup seorang remaja bernama Irwan Zaid (Johan As’ari) yang sering dipinggirkan di dalam keluarga terutama sekali oleh bapanya sendiri, Rashid (Namron).
Dia disisihkan sehingga ibunya sendiri iaitu Zai (Sherry Merlis) tidak mampu melakukan apa-apa. Tanpa wang belanja, Irwan belajar mencuri makanan dari kantin seterusnya merosakkan motosikal dua orang kawan barunya, Joe dan Qiwek.
Gandingan mantap Syazwan Zulkifly dan Johan As'ari
Penduduk di Sentul mula resah dengan kes kehilangan motosikal dan pada waktu yang sama, Inspektor Mahadhir (Azhar Sulaiman) ditugaskan menyiasat kes tersebut.
Drama ini turut dibarisi oleh Syazwan Zulkifly, Ika Zulkifli, Risteena dan Jay Iswazir.
Sementara itu, kejadian buli yang berlaku di sebuah sekolah di Seberang Jaya, Pulau Pinang baru-baru ini memberi inisiatif kepada pihak produksi drama berkenaan untuk menyebarkan mesej di sebalik drama yang disiarkan.
Dalam pada itu, sebagai ikon kepada golongan remaja, Johan dan Syazwan menggalas tanggungjawab untuk mendidik dan membimbing golongan remaja menerusi program bual bicara anjuran pihak TV3 di beberapa sekolah yang dipilih.
"Difahamkan pengaruh drama Karlos juga agak bagus apabila ia mendapat tontonan yang agak tinggi iaitu sebanyak 2.3 juta hingga 2.5 juta setiap episod.
"Jadi menerusi kesempatan ini, kami juga ingin menyebarkan maklumat-maklumat positif agar para remaja tidak terjerumus dalam gejala sosial yang semakin menjadi-jadi.
"Menerusi cara ini juga ia sebahagian daripada usaha kami untuk mengurangkan kes buli di kalangan remaja sekolah," kata Johan.
Karlos disiarkan pada setiap Isnin, pukul 9 malam, bermula 4 Mac lalu.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: