Sunday, April 28, 2013

Jam digital kamera 'skodeng'


BERADA di rumah belum tentu menjanjikan privasi.


SETIAP kali masuk ke tandas awam atau mencuba pakaian baharu di pusat membeli-belah mata Husna Ahmad pasti melilau di setiap penjuru bilik.
Husna yang baru berumur 25 tahun bukanlah wanita paranoid tetapi dia takut jika ruang peribadinya dirakam lensa kaki intai.
“Bagi saya, semuanya bukan lagi rahsia sekarang, malah setiap gerak geri kita di tempat awam mungkin diperhatikan tanpa kita sedar,” ujar Husna.
Kebimbangan Husna itu berasas sementelah terlalu banyak penganiayaan privasi dilakukan terhadap kaum Hawa. Antara mangsa intipan yang menjadi tumpuan umum ialah kes membabitkan aktiviti skodeng membabitkan model dan pelakon jelita, Nasha Aziz.
Mengikut fakta kes, satu unit televisyen litar tertutup (CCTV) jenis wayarles diletakkan oleh pemilik rumah sewa Nasha di belakang unit pendingin hawa dalam bilik tidur pelakon filem Bara itu.
Bercerita aspek teknikal berhubung kes Nasha tersebut, Pegawai Sokongan Teknikal Ex Molar Enterprise, Mosaidey Mohd. Desa menjelaskan, CCTV tidak semestinya berwayar kerana teknologi terkini membolehkan pemantauan dilakukan menerusi internet.
“Bukan itu sahaja, segala kejadian seperti rompakan, kemalangan atau musibah yang menimpa di kawasan pemantauan CCTV boleh diulang tayang untuk tujuan penyiasatan dan bahan bukti,” jelas Mosaidey.
Katanya, tempoh rakaman yang dibuat bergantung kepada saiz simpanan (storage) serta jumlah pergerakan kawasan yang dipantau oleh CCTV.
“Kamera akan berfungsi sepanjang masa tetapi kualitinya bergantung kepada konfigurasi yang dibuat oleh pengguna sama ada rakaman berbentuk rakaman bersambung atau secara berterusan,” ujarnya.
KAMERA intip juga boleh diletakkan di jam loceng.


Reka bentuk
Bagi kamera yang bertujuan membuat intipan atau penyiasatan, sudah tentunya bentuk yang direka bukan menyerlahkan ‘identiti’ sebagai perakam.
Hadir dalam bentuk pen, pemetik api, jam digital dan pelbagai bentuk, kamera pengintip sukar untuk dikenal pasti manakala tempoh rakaman yang boleh dibuat menjangkau sehingga dua jam tetapi semua itu bergantung kepada saiz memori kamera.
Biasanya, kamera ini digunakan oleh individu yang ingin merakam imej secara rahsia, membuat intipan malah ada sesetengah pelajar yang menggunakan kamera ini sebagai perakam untuk mendengar kuliah.
Hampir senada dengan Mosaidey, pemilik syarikat Red Sunday Enterprise yang hanya mahu dikenali sebagai Shahrul berkata, kamera pengintip mempunyai pelbagai fungsi bergantung kepada rekaannya.
“Kamera pengintip mendapat sambutan yang menggalakkan kerana senang untuk dibawa dan digunakan.
“Harga seunit kamera jenis itu bermula serendah RM150 sehingga RM700. Semuanya bergantung kepada kualiti kamera,” jelasnya yang memperoleh hasil jualan kamera ini sehingga RM40,000 sebulan.
Sementara itu, Pensyarah Komunikasi, Universiti Putra Malaysia (UPM), Syed Agil Alsagoff berkata, nilai positif CCTV tetap tidak boleh dinafikan.
Jelas Syed Agil, penggunaan CCTV di rumah merupakan suatu pendekatan terbaik untuk memantau keselamatan rumah dari semasa ke semasa serta boleh dijadikan bahan bukti di mahkamah.
“Kedudukan tempat rakaman CCTV tersebut haruslah menyeluruh, strategik dan tidak dipasang di tempat yang boleh mengganggu ketenteraman atau privasi tetamu seperti dalam bilik air,” jelas Syed Agil yang merupakan ahli Majis Forum Kandungan, Komunikasi dan Multimedia Malaysia (CMCF).
Menurutnya, rakaman adegan-adegan yang melampau sama ada secara sukarela atau rahsia untuk disebarkan di internet merupakan satu kesalahan.
“Individu terbabit boleh dituduh dengan kesalahan di bawah Seksyen 211 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 boleh didenda sehingga RM50,000 atau dipenjarakan selama tempoh tidak melebihi satu tahun atau kedua-duanya,” jelasnya.


No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: