Saturday, April 27, 2013

Afghanistan digesa bina tandas selamat untuk polis wanita


BEBERAPA anggota polis wanita Afghanistan sedang melakukan latihan berkawad di Kabul.


KABUL - Sebuah pertubuhan hak asasi manusia antarabangsa mendesak pihak berkuasa Afghanistan menyediakan tandas dan bilik persalinan berasingan untuk anggota polis wanita di beberapa balai polis di sini.
Pertubuhan hak asasi manusia itu juga mendakwa, anggota polis wanita tersebut turut diganggu dan dicaci di tempat kerja.
Menurut pertubuhan Human Rights Watch (HRW), desakan itu dilakukan bagi mengatasi masalah anggota polis wanita yang sering menjadi mangsa keganasan dalam masyarakat Afghanistan.
Pertubuhan itu berkata, anggota polis wanita tidak mempunyai tandas yang sesuai dan selamat malah, beberapa aduan telah dilakukan kepada pegawai atasan tetapi permintaan mereka tidak dipedulikan.
"Pemerintah Afghanistan sepatutnya mengambil tindakan segera untuk memastikan anggota polis wanita di negara itu mempunyai tandas berasingan.
"Tandas itu juga perlu selamat dan bilik persalinan yang disediakan di balai polis perlu boleh dikunci," katanya dalam satu kenyataan.
HRW berkata lagi, seramai 1,500 anggota polis wanita di negara ini berhadapan dengan masalah gangguan seksual dan keganasan yang dilakukan oleh rakan sekerja lelaki.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: