Monday, April 1, 2013

Variasi ukulele di Ukulele Malaya


KHAIRIL FAIZI membuka premis menjual ukulele selepas menyedari potensi instrumen tersebut di Malaysia.


TIDAK seperti beberapa tahun dahulu, kini ukulele mula mendapat tempat dalam kalangan peminat muzik yang inginkan kelainan. Bagi peminat tegar ukulele, pasti nama Ukulele Malaya tidak asing buat mereka kerana premis tersebut bukan sahaja menjual ukulele pelbagai jenama, tetapi turut mengadakan kelas bagi mereka yang mahu berjinak-jinak bermain ukulele.
Ia dibuka pada pertengahan tahun 2010, selepas Khairil Faizi Abu Bakar, 34, selaku pengasas bersama Ukulele Malaya menyedari potensi industri ukulele yang semakin berkembang di Malaysia.
Segalanya bermula apabila, Khairil Faizi bekerja di Venezuela pada tahun 2008 hingga 2009. Walaupun tiada latar belakang dalam muzik, dia mengakui gemar mendengar muzik di negara orang.
“Apabila melihat kawan-kawan beli ukulele, saya ikut membeli walaupun tidak pandai bermain. Belajar melalui internet dan ia ternyata membantu.
Pelbagai jenama
“Ukulele pertama dibeli di Amerika Syarikat kemudian membawanya pulang ke Malaysia. Saya cuba mencari casing untuk ukulele di sini, tetapi pada ketika itu tiada yang menepati cita rasa,” katanya yang mula membeli aksesori ukulele secara dalam talian.
Merasai kepayahan untuk mendapatkan aksesori ukulele, terdetik dalam hatinya untuk menjalankan bisnes instrumen muzik tersebut.
Menurut Khairil Faizi yang merupakan seorang jurutera bebas, terdapat tujuh hingga 10 jenama ukulele.
Antara jenama yang dijual di Ukulele Malaya ialah Makala, Kala, Kamaka, KoAloha, Kanile’a, Ohana, Koolau, Pono, Lanikai, Bruko, EleUke, ANeuNue, Kahua, Waikiki, Mele, Aria, Mahalo, Makai, Hulala dan jenamanya sendiri iaitu Ukuma.
“Setiap jenama yang dijual lengkap dengan pelbagai saiz ukulele dan buatannya dari Hawaii, Amerika Syarikat, Jepun dan Taiwan.
“Biasanya, apabila seseorang itu mahu membeli ukulele, mereka akan pilih bunyi mana yang mereka minat dan suka. Bunyi antara saiz tidaklah ketara sangat,” ujarnya.
UKULELE Malaya juga tampil dengan ukulele jenamanya sendiri iaitu Ukuma.


Ukulele di Ukulele Malaya dijual antara harga RM75 hingga RM3,500 sebuah dan kebanyakannya diperbuat daripada material kayu.
Ukulele Malaya turut menjual aksesori ukulele seperti beg, tunner, amplifier, strap, hard case, cakera video digital (DVD) dan buku-buku not ukulele.
Pendek kata, segala yang berkaitan dengan ukulele dijual di Ukulele Malaya, malah kelas untuk beginner dan intermediate turut disediakan.
“Dua tenaga pengajar akan mengajar pada setiap hari Sabtu dan Ahad. Satu hari akan ada tiga kumpulan iaitu tujuh orang bagi setiap kumpulan.
“Kelas akan berlangsung selama dua jam bagi setiap kumpulan dengan bayaran RM250 untuk dua bulan,” katanya sambil memberitahu pelajar ukulele paling muda berusia lapan tahun dan paling senior berusia 62 tahun.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: