Monday, April 15, 2013

Asal keturunan Baba Nyonya


KETURUNAN Baba Nyonya sememangnya berasal dan terbentuk di Melaka.


KOH KIM BOK, 70-an masih lagi mengingati wajah dan gaya berpakaian ibunya, Tan Chik Neo yang berketurunan Baba Nyonya.
Ibunya berwajah Melayu dengan sentiasa memakai kebaya dan apabila usia meningkat, kebaya panjang pula menjadi baju basahan wanita itu, manakala rambut bersanggul bercucuk uping.
Bahasa pertuturan ibunya pula 100 peratus bahasa Baba dan tidak tahu langsung bercakap bahasa Cina. Ibunya berkahwin dengan lelaki Cina.
Bukan setakat itu, pengaruh ibunya terhadap Kim Bok dapat dilihat pada cita rasa makanan dan kepercayaan.
Kim Bok yang lahir dan membesar di Bukit Rambai, Melaka itu bekerja sebagai guru bahasa Melayu dan mengambil keputusan bersara awal pada usia 40 tahun semata-mata mahu memulakan perniagaan sekali gus memperjuangkan budaya dan keturunannya.
Dia kini memiliki perniagaan membuat cendol asli berdasarkan resipi kepunyaannya dan bergiat aktif berpersatuan.
Kim Bok merupakan pengasas Persatuan Peranakan Cina Melaka, tetapi telah melepaskan jawatan pengerusi atas faktor kesihatan, dia kini perlu menjalani rawatan dialisis.
Ceritanya, pendapat mengenai asal keturunan Baba Nyonya daripada Puteri Hang Li Po adalah tidak benar kerana puteri itu memeluk Islam sedangkan orang Peranakan bukan beragama Islam.
Baba Nyonya terbentuk melalui perkahwinan campur antara pedagang dari China dengan wanita tempatan dari Asia Tenggara sejak abad ke-15 lagi.
Ia berlaku apabila pedagang yang datang ke sini mengikut angin monsun timur laut perlu berada di Melaka selama enam bulan.
Kemudian, pulang semula ke China mengikut arah angin barat daya. Disebabkan tempoh menunggu yang agak lama dan undang-undang China yang tidak membenarkan membawa wanita, maka berlaku perkahwinan campur.
"Masyarakat Baba Nyonya memang berasal dan terbentuk di Melaka," katanya ketika ditemui di rumahnya di Bukit Rambai, Melaka.
Pihak lelaki Baba merupakan orang yang rajin berniaga dan sering merantau menyebabkan anak-anak dijaga oleh ibu dengan didikan dan budaya tempatan.
Sekali gus revolusi budaya terjadi yang dapat dilihat pada makanan dan bahasa selain percampuran darah keturunan yang berbeza.
Bukan itu sahaja, dari segi kepercayaan juga mengikut adat-adat Melayu seperti larangan tidak berada di luar rumah pada waktu senja juga menjadi kepercayaan orang Baba Nyonya.

KEUNIKAN budaya Baba Nyonya terserlah pada bahasa, kostum, makanan dan muzik.


Loghat yang berbeza pula terjadi akibat percampuran dengan bahasa Hokkien apabila sesetengah perkataan tiada dalam bahasa Melayu. Uniknya, bahasa mereka tiada pertambahan suku kata.
Contoh menarik ialah terma bakul sia. Sia dalam bahasa Hokkien bermaksud bakul, tetapi kerana tidak memahaminya, maka timbul nama tersebut.
Disebabkan keadaan Kim Bok yang uzur, lelaki itu telah meletakkan semua jawatannya dalam persatuan kecuali sebagai pengerusi Badan Kesenian Babah Nyonyah yang diasasnya sejak tahun 1985.
"Ketika itu ahli sekitar 10 orang dan kini mencecah 40 orang. Saya sangat tegas untuk menerima ahli, iaitu syarat utamanya mesti berketurunan Baba Nyonya sama ada sebelah ayah atau ibu," katanya.
Tambahan huruf H pada hujung Babah dan Nyonyah juga ada sebabnya, ia bagi mengelakkan ia disebut salah dan bunyinya tepat kedengaran, kata Kim Bok.
Kim Bok yang berkahwin sekitar tahun 70-an, mengadakan majlis mengikut gaya Inggeris, tetapi kini sebagai pencinta budaya, dia sentiasa menggalakkan orang ramai memakai pakaian tradisional.
Malah, dia turut memiliki dua pasang baju perkahwinan Baba Nyonya untuk disewakan kepada orang yang berminat.
"Melayu bukan, Cina pun bukan, itulah dia Baba Melaka," ungkap Kim Bok sepotong ayat mengakhiri bicara.

No comments:

Post a Comment

Tinggalkan Komen Anda Sini: